=$getdata['created_at']?>
Kahramanmaraş merkezli depremlerden büyük zarar gören Adıyaman’da incelemelerde bulunan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Adıyaman'da konteyner kentte yapılan Anadolu Ajansı (AA) Editör Masası'na katılarak gündeme ilişkin soruları yanıtladı, değerlendirmelerde bulundu.
Depremin ilk saatlerinden itibaren diğer bakanlarla görev bölüşümü yaparak bölgeye geldiklerini ve acil durum eylem planlarına göre çalışmalara başladıklarını belirten Karaismailoğlu, tahminlerinin çok üzerinde hasar olması ve kışın en soğuk günlerinin yaşanması nedeniyle ilk haftanın zorlu geçtiğini söyledi. Karaismailoğlu, Bakanlığının ülkenin her tarafına yayılmış 5 bin şantiyesinden iş makinesi ve ekiplerin de bölgeye geldiğini ifade ederek yıkım çok fazla olmasına rağmen binlerce vatandaşı canlı kurtardıklarını dile getirdi.
Karaismailoğlu, depremden etkilenen bölgede yaklaşık 2 bin kilometre demir yolu hattı olduğunun altını çizerek şu detayları paylaştı.
Malatya ve Gaziantep’e Konteynerler Demir Yolu İle Getiriliyor
Demiryollarının 100 bin kişinin bölgeden tahliyesi ve bölgeye ulaşımında çok büyük görev aldığını bildiren Karaismailoğlu:” Depremden etkilenen bölgede yaklaşık 2 bin kilometre demir yolu hattımız var, şu anda 56 kilometrelik kısmın dışında bütün demir yolu hattımız kullanılıyor. Depremden etkilenen Malatya ve Gaziantep'e konteynerleri demir yolu ile getiriyoruz. Demiryoluyla konteyner taşımak daha kolay olmasının yanı sıra alternatif kara yolu taşımasına göre de miktar olarak çok daha fazla taşınabiliyor. Konteynerlerin, demir yoluyla Sivas üzerinden Malatya'ya ve Mersin'den Gaziantep'e kadar getiriyoruz” dedi.
Asrın Projesi Marmaray’da Sismik İzolatör Kullanıldı
Ulaştırma yatırımlarında en son teknolojik imkanların kullanıldığını belirten Karaismailoğlu “Özellikle Marmara'da düşünülen İstanbul depreminde bu bizim büyük altyapı projelerimiz kullandığımız teknoloji sayesinde zarar görmeyerek 24 saat işletmelerini yapacaklar" dedi.
Karaismailoğlu, şöyle konuştu:
"İstanbul Havalimanı, Kuzey Marmara, Marmaray, Osmangazi Köprüsü ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü gibi projeler deprem olduğu anda aynen çalışmaya devam edecek. Bir olası bir afet durumunda Kuzey Marmara, Avrasya Tüneli olsun, Marmaray olsun, bunlar hepsi birer acil ulaşım yolu olacak. Avrasya Tüneli'nde mesela tünelin iki kısmında zeminin boş ve yumuşak olduğu kısımlarda sismik izolatörler kullanıyoruz. Yani burada depremden dolayı gelmiş olan yükü karşılayacak izolatörler var, tünele olan etkisini azaltan izolatörler bunlar. Marmaray'da da sismik izolatörler kullandık. Yine karayolu projelerimizde de sismik izolatörler kullanıyoruz. İstanbul'da olası bir durumda Kuzey Marmara yolu özellikle acil ulaşım yolu olacak"
Mersin-Osmaniye-Adana-Gaziantep Demir Yolu Hattımızı 2024 Sonunda Bitireceğiz
Kahramanmaraş ve Hatay merkezli depremlerden etkilenen şehirleri eskisinden çok daha iyi hale getireceklerini belirten Karaismailoğlu, bölgeleri yeniden ihya ederken, ulaştırma altyapılarını da geliştireceklerini söyledi.
Bölgede önemli demir yolu yatırımları yapacakları bilgisini veren Karaismailoğlu, "İnşaatı devam eden Mersin-Osmaniye-Adana-Gaziantep demir yolu hattımızı 2024 sonunda bitireceğiz. Bunu bitirince İstanbul'dan, Edirne'den hızlı trene binen bir vatandaşımız, kesintisiz şekilde Gaziantep'e kadar ulaşabilecek. Yaklaşık 8 saat içerisinde İstanbul-Gaziantep yolculuğu yapılabilecek. Aynı şekilde Ankara-Sivas hattını önümüzdeki günlerde açacağız. Bittiğinde bunu Kars'a kadar uzatacağız. Aynı şekilde Sivas'tan Malatya ve Elazığ'a kadar da indireceğiz. Mersin-Gaziantep hattını da bitirdiğimizde Şanlıurfa'ya uzatacağız. Habur'dan getirip sınırımıza bağlayacağız." diye konuştu.
Hızlı Tren Hatları Üretimi, İstihdamı Ve Turizmi Artıracak
Irak hükümetinin yanı sıra Katar, Birleşik Arap Emirlikleri ve Körfez ülkeleriyle de demir yolu özelinde görüşmeler yaptıklarına işaret eden Karaismailoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Siz bu hızlı treni Gaziantep'ten Habur'a, Musul üzerinden Bağdat'a indirdiğinizde aslında yeni bir baharat yolu inşa etmiş oluyorsunuz. Bunlar, en büyük lojistik imkanları, ticari koridorları ve Türkiye'nin gücünü gösteren hatlar. Biz bir taraftan bunları planlıyoruz. Burada ticaret, ihracat ve hareketlilik artacak. Adıyaman'a ve bölgeye müthiş bir hareketlilik getirecek. Buradaki üretimi, istihdamı ve turizmi artıracak. Biz 2053'ün planlarını yaparken dünyadaki lojistik koridorları da bir taraftan dizayn ediyoruz."
Karaismailoğlu, Türkiye'nin bölünmüş yol uzunluğunun 29 bin kilometreye ulaştığının altını çizerek, 2053'te bunu 38 bin kilometreye çıkarmayı hedeflediklerini kaydetti. Bugün 13 bin 100 kilometre olan demiryolu ağını ise 2053 yılında 28 bin kilometreye ulaştırmayı planladıklarını belirten Karaismailoğlu, şu anda ülke genelinde devam eden demir yolu yatırımlarının bugünkü maliyetinin 27 milyar dolara ulaştığını söyledi. Karaismailoğlu, yatırımların tamamlanmasıyla hızlı tren olan il sayısının 8'den 54'e yükseleceğini vurgulayarak, "Bunu uluslararası koridorlara bağladığımızda, yıllar sonra Doğu Ekspresi Kars'tan Bakü'ye kadar gidebilecek. Onun alt yapısını biz bugünden planlıyoruz. Yine Nahçıvan üzerinden Zengezur Koridoru'ndan Bakü'yü planlıyoruz. Gaziantep'ten, Şanlıurfa'dan, Adıyaman'dan, Mardin'den Basra Körfezi'ne uzanan bir uluslararası ve dünyanın en önemli baharat yollarından bahsediyoruz. Bizim bir yatırım programımız var. Biz bunu takip ediyoruz" ifadelerini kullandı.
Ankara-Sivas Hızlı Tren Hattı Nisan Sonuna Gelmeden Hizmete Açılacak
Türkiye genelinde devam eden yatırımlarının da bulunduğuna işaret eden Karaismailoğlu, deprem gündemi nedeniyle erteledikleri bazı açılışları da artık gerçekleştireceklerini dile getirdi. Karaismailoğlu, bunlardan en önemlilerinin Ankara-Sivas hızlı tren hattı olduğunu belirterek, şöyle konuştu:
"Nisan sonuna gelmeden bunu da bitirip hizmete alacağız. Sadece Sivas'ı değil Kırıkkale ve Yozgat'ı da bağlamış oluyoruz. Yine İstanbul'da Başakşehir-Çam ve Sakura Şehir Hastanesi'nden geçen metro hattımızın da son aşamasına geldik. Kağıthane-İstanbul Havalimanı metro hattının da Gayrettepe uzantısını önümüzdeki günlerde açacağız. Ankara'da AKM-Kızılay metro hattını önümüzdeki günlerde hizmete alacağız. Zigana Tüneli 14,5 kilometreyle Avrupa'nın en uzun tüneli. Bunu da önümüzdeki günlerde hizmete alacağız. Adana'da 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nü de bitiriyoruz."