TRANS-HAZAR ULUSLARARASI TAŞIMA GÜZERGÂHI BİRLİĞİ GENEL KURULU 10 MAYIS’DA ANKARA’DA YAPILDI

Güneydoğu Asya ve Çin’den başlayarak Kazakistan, Hazar Denizi, Azerbaycan, Gürcistan, Türkiye ve diğer Avrupa ülkeleri ile yapılacak taşımalar için kurulan Trans-Hazar Uluslararası Taşıma Güzergahı Birliği’nin Genel Kurulu 10 Mayıs’ta Ankara’da gerçekleştirildi.
10/05/2022 06:00

TRANS-HAZAR ULUSLARARASI TAŞIMA GÜZERGÂHI BİRLİĞİ GENEL KURULU 10 MAYIS’DA ANKARA’DA YAPILDI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun konuşması sonrası başlayan Genel Kurul’da Orta Koridor’un daha etkin ve verimli hale getirilmesi yönündeki gündem değerlendirildi.

Genel Kurul’da TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel  Müdürü Hasan Pezük yaptığı konuşmada,  başta Avrupa ve Asya olmak üzere büyük bir coğrafyayı sonuçlarıyla etkileyen Ukrayna’daki savaş yüzünden duyduğu üzüntüyü dile getirerek en kısa zamanda savaşın bitmesi yönünde temennisini bildirdi.

“Dünya ticaretinin 95 milyar tona ulaşması bekleniyor.”

Pezük konuşmasında, 2020 yılında 12 milyar ton olan dünya ticaretinin, 2030 yılında 25 milyar, 2050 yılında ise 95 milyar tona ulaşmasının beklendiğini, küreselleşme sonucu uluslararası ticaretin yeniden şekillendiğini, tüm tedarik ve dağıtım süreçleri boyunca hız, maliyet, güvenilirlik, kalite ve esneklik kavramlarının ön plana çıktığını, yoğun rekabetin yaşandığı uluslararası ticarette, işletmelerin rekabet gücünü etkileyen kritik faktörlerden birinin etkin bir ulaşım ve lojistik sistemi olduğunu söyledi.

Ayrıca Orta Koridor’daki taşımaların sürdürülebilir bir şekilde artışının sağlanabilmesi için demiryolu ulaşımı ve lojistik zincirinde sorunlara bütüncül bir yaklaşımla çözüm bulmanın, bölgelerarası işbirliğini geliştirmekte zorunluluk arz ettiği,  bu noktada Trans Hazar Uluslararası Taşıma Birliği’ne  önemli görevler düştüğünü ifade etti.

Pezük, “Ortalama 11 bin kilometre mesafelerde taşıma yapılmaya başlanan Orta Koridor’daki taşımayı kısıtlayan darboğazları, aksamaları ülkelerimiz ve demiryolu idarelerimiz birlikte çalışıp birlikte aşmalıyız. Böylelikle Orta Koridor dünya ticaretinin en önemli ve kalıcı bağlantılarından birisi olacaktır. İki bin yıldan fazla bir süreyi aşkın, Doğu ve Batı arasında bilim, kültür ve fikirlerin yayılması için bir köprü olan ülkelerimizin ekonomik kültürel işbirliği olanakları sunan Orta Koridor’un geliştirilmesi ve çeşitlendirilmesi için birlikte çalışmaları sevindiricidir. Orta Koridor’un başarısı bugüne kadar oluşturduğumuz olumlu dinamiklerin devam etmesi, müşterilerimiz için uygun koşullar yaratma konusundaki uyumlu çabalarımıza bağlı olarak artacaktır.”diye konuştu.

Ayrıca, hep birlikte başarıya ulaşıldığında Orta Koridor’u oluşturan ülkeler ile bölge ülkeleri arasındaki her türlü işbirliğinin gelişeceğini söyleyen Pezük, ülkelerin küresel ekonomiye entegre olmalarına katkı sağlayacağını söyledi.

“Öncelikle altyapı sorunları çözülmeli, demiryolu hatlarının modernizasyonu sağlanmalıdır.”

Konuşmasına devam eden Pezük, Orta Koridor’daki taşıma kapasitesinin ve hızının artırılması için öncelikle altyapı sorunlarının giderilmesi gerektiğini vurgulayarak ülkemizin sınırları içerisindeki mevcut demiryolu hatlarının modernizasyonu ve ilave yeni hatların yapılması için çalışmaların yürütüldüğünü ifade etti.

2020 yılından bu yana Marmaray’dan yük trenlerinin de geçirilmeye başladığını söyleyen Pezük, “Marmaray ve BTK Demiryolu Hattı sayesinde Çin-Avrupa arasında kesintisiz demiryolu bağlantısı sağlanmıştır. Ülkemizde BTK Demiryolu Hattı ve Orta Koridora yönelik, buradaki taşımaları artırıcı ve tamamlayıcı mahiyette birçok proje planlanmış ve bir kısmı da bugüne kadar hayata geçirilmiştir. Bu kapsamda Orta Koridor ve BTK Demiryolu Hattından gelen ve giden yüklerin elleçlenmesi, doldurma ve boşaltma ve gümrük işlemlerinin yapılması amacıyla Kars’ ta 400 bin metrekare alan üzerine lojistik merkezi inşa edilmiştir. Yük taşımalarında taşıma belgeleri tek tip haline getirilmesi ve Gümrük İdaremizden almış olduğumuz basitleştirilmiş usulde taşıma yapma izni sonucunda yaklaşık 50 konteynerlik treninin sınır geçiş işlemleri elektronik entegrasyon ile 5 ile 7 dakikada tamamlanmaktadır. BTK Demiryolu hattındaki mevcut kapasitenin tam olarak kullanılması, yük taşıma sürelerinin kısaltılması ve yük beklemesini önlemek amacıyla bu hat kesiminde personel, lokomotif ve vagon planlamaları ve tahsisleri yapılmıştır. Bundan sonraki süreçte de taşıma kapasitelerinin artırılması ile ilgili her türlü desteği artırarak vereceğiz.’ diye konuştu.  

Genel Kurul’da 2021 yılı değerlendirilirken  2022 yılı hedeflerinin ele alındı.

 

  • Ulaştırma Bakanlığı
  • Tcdd Taşımacılık
  • MARMARAY
  • INTERRAIL
  • TURASAŞ