KARAİSMAİLOĞLU: . DEMİRYOLU YATIRIM PAYINI 2023 YILINDA YÜZDE 63'E YÜKSELTECEĞİZ

Karaismailoğlu: Demiryolu Hattını 13 bin 22 kilometreye çıkardık. Sinyalli demiryolu hat uzunluğunu yüzde 183 oranında artırdık. Elektrikli demiryolu hat uzunluğumuzu ise yüzde 188 oranında arttırdık. Konvansiyonel hat uzunluğumuzu 11 bin 590 kilometreye ulaştırdık.
23/03/2022 07:00

KARAİSMAİLOĞLU: . DEMİRYOLU YATIRIM PAYINI 2023 YILINDA YÜZDE 63'E YÜKSELTECEĞİZ

Abant'ta düzenlenen Demiryol-İş Sendikası İstişare Toplantısı,  Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun katılımıyla 22 Mart’ta başladı.

 

Toplantıya, Türk - İş Genel Başkanı Ergün Atalay, TÜHİS Genel Sekreteri Adnan Çiçek, TCDD Genel Müdürü Metin Akbaş, TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Hasan Pezük, TÜRASAŞ Genel Müdürü Mustafa Metin Yazar, Türk-İş'e bağlı, demiryolu, karayolu, deniz ve havacılık sendikalarının temsilcileri ile ilgili bürokratlar katıldı.

 

 

Toplantıda konuşan Bakan Karaismailoğlu,  18 Mart'ta ülkenin tarihine bir not daha düşüldüğüne dikkat çekerek, geleceğe armağan edilen yeni Türkiye'nin dev eserinin açılışına tanıklık ettiklerini, 1915 Çanakkale Köprüsü ile Çanakkale-Malkara Otoyolu'nu milletin hizmetine sunduklarını hatırlattı.


 

Karaismailoğlu, Tokat Havalimanı'nın açılışının yapılacağını söyleyerek “Ülkemiz bugün küresel bir lojistik süper güç olma hedefiyle, Avrupa ve Çin arasında Orta Koridor’da söz sahibi olma hedefine yaklaşmaktadır. Bu hedefler doğrultusunda hükûmetlerimiz döneminde ülkemizde ulaştırma ve haberleşme yatırımları içinde demiryollarımıza 272 milyar lira yatırım yaptık." diye konuştu.


 

Bakan Karaismailoğlu, 2003 yılında 10 bin 959 kilometre olan demiryolu hat uzunluğunun tamamını yenilediklerini vurgulayarak, "Hattı 13 bin 22 kilometreye çıkardık. Sinyalli demiryolu hat uzunluğunu yüzde 183 oranında artırdık. Elektrikli demiryolu hat uzunluğumuzu ise yüzde 188 oranında arttırdık. Konvansiyonel hat uzunluğumuzu 11 bin 590 kilometreye ulaştırdık." ifadesini kullandı.


 

Türkiye'den Çin'e giden ilk ihracat treninin 4 Aralık 2020 tarihinde İstanbul'dan hareket ettiğini anlatan Karaismailoğlu şunları kaydetti:


“Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattı'mızla 1,5 milyon Kayserili vatandaşımızı da YHT hattına dahil ediyoruz.”

 

"2020 yılında 34,55 milyon tonluk yük taşıma miktarını 2021 yılı sonu itibarıyla 38,16 milyon tona ulaştırdık. 2003 yılında demiryollarının yüzde 33 olan yatırımdaki payını yüzde 48'e çıkardık. Tabii bununla da yetinmeyecek demiryolu yatırım payını 2023 yılında yüzde 63'e yükselteceğiz. Bu hatlardan Ankara-Sivas YHT hattının altyapı yapım çalışmalarında yüzde 99 fiziki ilerleme sağladık. Proje tamamlandığında Ankara-Sivas arasındaki demiryolu seyahat süresi 12 saatten 2 saate düşecek. Ayrıca Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattı'mızla 1,5 milyon Kayserili vatandaşımızı da YHT hattına dahil ediyoruz. İç Anadolu'nun önemli ticaret merkezlerinden Kayseri de YHT seferberliğinden payına düşeni alacak."

 

“ Ankara- İzmir hızlı demiryolu hattında 525 kilometrelik mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşınmasını hedefliyoruz.”


Karaismailoğlu, Ankara-İzmir Hızlı Tren Hattı'nın başka bir önemli proje olduğunu ifade ederek "Altyapı çalışmalarında yüzde 52,4 fiziksel ilerleme kaydettik. Bu proje ile Ankara-İzmir arasında 14 saat olan demiryolu seyahat süresini 3,5 saate düşüreceğiz. Bittiğinde 525 kilometrelik mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşınmasını hedefliyoruz." dedi.


 

Halkalı-Kapıkule (Edirne) arası yolcu seyahat süresinin 4 saatten 1 saat 20 dakikaya, yük taşıma süresinin ise 6,5 saatten 2 saat 20 dakikaya düşmesini hedeflediklerini anlatan Karaismailoğlu şöyle devam etti:


“Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Hattı'nın 2024'te açılması için hummalı bir çalışma yapıyoruz.”

 

"Yine yapım çalışmaları başarıyla devam eden Bursa-Yenişehir-Osmaneli-Balıkesir hızlı tren hattı altyapı çalışmalarında yüzde 78 ilerleme sağladık. Karaman-Ulukışla Hızlı Tren Hattı çalışmaları kapsamında altyapı yapım çalışmalarında yüzde 84 fiziki ilerleme sağladık. Hattın açılmasıyla yaklaşık 6 saat olan Konya-Adana arası 2 saat 20 dakikaya düşecek. Toplam 192 kilometre uzunluğundaki Aksaray-Ulukışla-Yenice Hızlı Tren Projesi çalışmalarımız devam ediyor. Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Hattı'nın 2024'te açılması için hummalı bir çalışma yapıyoruz."


 

Karaismailoğlu, İstanbul başta olmak üzere  birçok şehirde şehir içi raylı sistem altyapı çalışmalarının yoğun bir şekilde devam ettiğini belirterek, kent içi raylı sistem hatlarında çalışacak araç imalatındaki yerlilik oranının yüzde 60 olduğunu, bu oranı 2023'te yüzde 80'e ulaştırmayı hedeflediklerini ifade etti.


 

Karaismailoğlu, uluslararası standartlarda yeni nesil lokomotif, dizel ve elektrikli tren setleri, yük ve yolcu vagonları ve raylı sistem kritik alt bileşenlerinde kendi markasını taşıyan ürünlerle, sektöre yön veren ve tercih edilen marka olmak istediklerini söyledi.


“Hedefimiz, E5000 Projesi ile Elektrikli Ana Hat Lokomotif imalatında tasarım kabiliyeti kazanılması ve yerlilik oranının yüzde 60'a yükseltilmesidir.”

 

Saatte 225 kilometre işletme hızına sahip Milli Hızlı Tren Seti Projesi tasarım çalışmalarını 2022 yılı içerisinde tamamlayarak ana komponentlerinin tedarikine başlanacağını anlatan Karaismailoğlu, "Hedefimiz, E5000 Projesi ile Elektrikli Ana Hat Lokomotif imalatında tasarım kabiliyeti kazanılması ve yerlilik oranının yüzde 60'a yükseltilmesidir. Böylece, ülkemizin bu alanda dışa bağımlılığını azaltacağız. 2022-2026 Dönemi Stratejik Planımızdaki stratejik hedefleri, ülkemizin ihtiyaçları, küresel sektörel gelişmeler ve muhtemel çevresel etkileşimleri dikkate alarak belirledik. Ve bu hedefler doğrultusunda 7 gün 24 esasına göre çalışıyoruz." dedi.


 

Karaismailoğlu, yeni hat ve yüksek hızlı tren işletmelerinde çevre hassasiyetine maksimum önem verdiklerini, demiryollarında etkinlik, verimlilik, hareketliliği artırırken çevreye verilen zararın da azaltılması için çalıştıklarını bildirdi.


“4-10 yıllık orta vadede demiryollarında tükettiğimiz enerjinin yüzde 35'ini yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılayacağız.”

 

Bu amaçla Akıllı Demiryolu Ulaşım Sistemleri'ni kurduklarını, demiryollarında yenilenebilir enerji kaynakları ile güçlü bir enerji altyapısının oluşturulmasına yönelik çalışmalar yaptıklarını anlatan Karaismailoğlu, bu doğrultuda Enerji Yönetimi ve İklim Değişikliği Eylem Planı'nın hazırlanması çalışmalarına başladıklarını kaydetti.


 

Eylem planında üç ana tema belirlediklerinin altını çizen Karaismailoğlu, "'Demiryolunda yeşil ulaşım', 'Sıfır karbonlu gelecek' ve 'Güvenilir enerji arzı'. 4-10 yıllık orta vadede demiryollarında tükettiğimiz enerjinin yüzde 35'ini yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılayacağız. Emniyetli, güvenli, hızlı, çevre dostu bir şekilde demir yollarını çok daha iyi noktalara ulaştıracağız." diye konuştu.


 

Bakan Karaismailoğlu, ihracatta Cumhuriyet tarihi rekorunu bunca olumsuzluğa rağmen 2021 yılında kırdıklarını vurgulayarak "Pandemi sonrasında ülkemizin sağladığı dış ticaret ve büyüme rakamlarında sizlerin katkıları çok ama çok büyüktür arkadaşlar. Tüm bu büyüme ve kalkınma için emek sarf eden çalışanlarımıza toplu iş sözleşmelerinde destek oluyoruz. Enflasyona ezdirilmemeleri konusunda azami gayret gösteriyoruz. " dedi.

 

“Projeler bittiğinde Türkiye'nin yüzde 80'ine yakınına hızlı tren ulaşmış olacak”

 

Türk-İş Genel Başkanı Ergün Atalay da  2003 yılında hızlı tren temeli atılırken Ankara garında eski başbakanlardan Bülent Ecevit ile bir araya geldiklerini anımsatarak, "Ecevit'in bize bir sözü var. Aynen ifade şu, 'Demiryollarına yeteri kadar yatırım yapma imkanı bulamadık. Bunun önünü kestiler.' dedi. Aynen bu söz Ecevit'e ait. Onun için geçmiş dönemlerde otomobil sektörü ve onun yan sektörü demiryollarının gelişmesine imkan ve fırsat vermediler. Şimdi geldiğimiz noktada iyi bir noktadayız. Projeler bittiğinde Türkiye'nin yüzde 80'ine yakınına hızlı tren ulaşmış olacak." şeklinde konuştu.


Atalay, asgari ücretle ilgili Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin ile
görüşeceklerini bildirdi.

 

TCDD Genel Müdürü Metin Akbaş konuşmalarında, TCDD olarak, işçilerimiz başta olmak üzere tüm kadrolu ve geçici işçi personelimizde önceliğimiz her zaman iş sağlığı ve güvenliği ile demiryolu emniyeti olduğunu ifade etti.

İş sağlığı ve güvenliği eğitimleri ile personelimizin mesleki ve kişisel gelişimini desteklemek amacıyla çok yönlü eğitim faaliyetleri düzenlediklerini vurgularken birlik ver beraberlik içerisinde tüm demiryolcuların çalıştıklarını söyledi.

TÜRASAŞ Genel Müdürü Mustafa Metin Yazar da yerli ve milli demiryolu sanayisinin her geçen gün güçlendiğini ve demiryolu sektörünün dışa bağımlılıktan kurtarıldığını belirtti.

” Günde 200 yük tren seferi ile 91 bin net ton yükü ulaştırıyoruz. Yüksek hızlı, anahat, bölgesel, Marmaray ve Başkentray trenlerinde günde ortalama 550 bin yolcu taşıyoruz.”

  

TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Hasan Pezük ise Genel Müdürlüğünün Ocak 2017 tarihinden itibaren kendi kaynakları, plan, program ve bütçesi ile işletmecilik faaliyetlerine devam ettiğini ve günde binlerce ton yükü, binlerce kişiyi ulaştırdığını belirterek “ İnsan odaklı yolcu ve yük taşımacılığını; 24 saat, 365 gün, yaz kış demeden, her saniyesinin büyük bir dikkat ve özenle yapılması gerekliliği sorumluluğumuzu daha da artırmaktadır.” Dedi.

TCDD Taşımacılık Genel Müdürlüğü çatısı altında yüzde 50’si işçi statüsünde olmak üzere toplam 10 bin personelin olduğunu söyleyen Pezük  konuşmasına şöyle devam etti:

Yurt içi ve uluslararası taşımalarda günde 200 tren seferi ile 91 bin net ton yükü ulaştırıyoruz. Yüksek hızlı, anahat, bölgesel, Marmaray ve Başkentray trenlerinde günde ortalama 550 bin yolcu taşıyoruz.  Demiryolunun yük ve yolcu taşımacılığındaki payı giderek artmaktadır.  Pandemi koşullarına rağmen 2021 yılında  136 milyon 100 bin yolcu taşıdık. 2022 yılında ise pandemi öncesi 2019 yılında taşınan 164 milyon  yolcu sayısını aşarak  yaklaşık 195 milyon yolcu taşınmasını hedefliyoruz”

“2021 yılında yük taşımaları  yüzde 11 oranında artarak 33,2 milyon tona ulaşmıştır.”

Pandemi koşullarında ticaretin devamlılığının sağlanmasında büyük rol oynayan demiryolu taşımacılığında tüm zamanların taşıma rekoru kırılmış, 2021 yılında yük taşımaları  yüzde 11 oranında artarak 33,2 milyon tona ulaşmıştır. Uluslararası yük taşımalarımız 2021 yılında yüzde 24 oranında artmıştır.” diye belirten Pezük,  uluslararası yük taşıma coğrafyasında yer alan; Avrupa’da çok sayıda ülkeye; BTK hattı üzerinden Rusya’ ya, Orta Asya Türk Cumhuriyetlerine ve  Çin’e; İran üzerinden Afganistan ve  Pakistan’a blok tren taşımacılığı operasyonlarını başarılı bir şekilde gerçekleştirildiğini dile getirdi.

Demiryollarının, 166 yıllık köklü bir  geçmişe sahip olduğunu ve Kurumun bu köklü geçmişinden aldığı tecrübelerini, çağın gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojileri ile birleştirerek, rekabetçi koşullarda sektöründe lider marka olmayı  hedeflediğini söyleyen Pezük,”Bu hedefi yakalamak ve daha da ileriye taşımak için, demiryolcu çalışma arkadaşlarımızla birlikte omuza omuza, gönül gönüle çalışmak, asırlık bilgi birikimini, deneyimini, kültürünü dikkate alarak  demiryolu mesleğinin kendine özgü fedakarlık ve dayanışma ruhunu sürekli canlı tutmak durumundayız.” dedi.

“Teker her durumda dönsün anlayışı ile değil, teker emniyetli ise dönsün anlayışını tüm şebekedeki bütün çalışanlarımıza kurumsal emniyet kültürü eğitimleri ile aktarıyoruz.” diye belirten Pezük, “Birlik ve beraberlik içerisinde 7/24, 365 gün, gece gündüz hizmet veren demiryolcu ailesine en büyük desteği veren Sayın Cumhurbaşkanımıza, Sayın Bakanımıza şükranlarımı sunarken, iş barışının tesis edilmesinde büyük emekleri olan Türk-İş Başkanımıza ve ekibi ile TÜHİS’e teşekkür ediyorum.” diye belirtti.

 

  • Ulaştırma Bakanlığı
  • Tcdd Taşımacılık
  • MARMARAY
  • INTERRAIL
  • TURASAŞ