TCDD TAŞIMACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YENİ YILDA 6. YAŞINI KUTLUYOR

Demiryolu taşımacılığının serbestleştirilmesi kanunu ile birlikte 1 Ocak 2017’de demiryolu tren işletmecisi olarak kurulan TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğümüz 2022’nin ilk günü 5 yılı ardında bırakarak 6. yılına giriyor.
31/12/2021 08:00

TCDD TAŞIMACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YENİ YILDA 6. YAŞINI KUTLUYOR

TCDD Taşımacılık ailesi olarak bu altı yıllık süreçte öncelikle emniyet kültürünün içselleştirilmesi temelinde vatandaşlarımıza daima daha güzel daha iyi bir hizmet vermek için canla başla çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

2021 yılı demiryolu sektörü açısından oldukça verimli ve dinamik geçti.

Mart 2020’den itibaren tüm dünyanın yaşadığı pandemi nedeniyle yolcu taşımacılığı önemli oranda etkilenirken yük taşımacılığında demiryolu ön plana geçti.

Normalleşme kararları ile yolcu taşımacılığında yüksek hızlı tren seferleri ve kapasitesi etap etap artırılırken konvansiyonel tren seferleri 12 Temmuz 2021’de yeniden başlatıldı. 2020 yılında toplam 99 milyon 467 bin olan yolcu sayımız, Aralık 2021’de 123 milyona ulaştı.

Ankara- İstanbul, Ankara-Eskişehir, Ankara-Konya, Konya- İstanbul YHT hatlarında ve YHT bağlantılı tren ya da otobüs kombine taşımacılıkla toplam 13 şehir ile ülke nüfusumuzun yüzde 44'üne hizmet veren yüksek hızlı trenlerimizin bugüne kadar taşıdığı yolcu sayısı 60 milyonu aştı.

TCDD Taşımacılık olarak giderek artan yolcu talebini karşılamak üzere çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu kapsamda, gerek artan yolcu talebini karşılamak gerekse yeni işletmeye açılması planlanan hatlarda hizmet vermek üzere yüksek hızlı tren filomuzu genişletiyoruz. 2019 yılından itibaren etap etap teslim aldığımız 12 YHT setinin sonuncusu Şubat 2021’de ülkemize getirildi. Böylelikle YHT filomuz 31 adede ulaştı.

Konforlu, rahat, son teknolojiye sahip YHT sefer sayımızı artırırken Ankara-İstanbul arasında “Ekspres YHT” seferleri başlatarak seyahat süresini 25 dakika kısalttık.

YHT ile taşınan yolcu sayılarımız pandemi öncesine ulaşırken günde ortalama 23 bin olan yolcu sayımızı yeni YHT seferleriyle günde 30 bin yolcuya ulaştırmak için çalışıyoruz.

Pandemi nedeniyle seferlerine bir süre ara verilen ve günde 49 bin yolcuya hizmet veren konvansiyonel trenlerimiz de 12 Temmuz 2021 tarihinden itibaren tekrar seferlerine başlatıldı.  Yerli ve yabancı turistlerin büyük ilgi gösterdiği Doğu Ekspresi, Van Gölü Ekspresi, Göller Ekspresi, Kurtalan Ekspresi gibi trenlerimizle turizmin canlanmasına büyük katkı sağlıyoruz.

Yine, turizm amaçlı sefere konulan ve pandemi nedeniyle mola veren Turistik Doğu Ekspres seferlerini ise Sayın Bakanımız Adil Karaismailoğlu’nun teşrifleriyle 15 Aralık 2021 tarihinde başlattık.

Şehir içi ulaşımı sağlayan Başkentray ve Marmaray trenlerimiz ise tam kapanmanın olduğu günlerde dahil olmak üzere hizmet vermeyi sürdürüyor.

Gebze- Halkalı hattında hizmet veren Marmaray’da bugüne kadar 621 milyon, Kayaş- Sincan arasında hizmet veren Başkentray’da ise yolcu sayısı 40 milyon 200 bini aştı.

2020 yılında toplam 29.9 milyon ton olan yük taşıması gerçekleştirirken 2021 yılında bir önceki yıla göre önemli artışlar gerçekleştirdik.  Uluslararası yük taşımacılığımız 2021 yılında 2020 yılının aynı dönemine göre yüzde 25 gibi önemli bir oranda arttı.

2017 yılında işletmeye açılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı üzerinden yapılan taşımalar her yıl yüzde 100 oranında artarken bugüne kadar yapılan taşımalar toplam 1 milyon 300 bin tonu aştı.

BTK üzerinden Rusya Federasyonu'nun başkenti Moskova ‘ya, Çin’e ihracat trenlerimizin ulaşması ise milat oldu.

Bakü-Tiflis-Kars Hattı üzerinden başlatılan Türkiye-Rusya (Türkiye–Gürcistan–Azerbaycan-Rusya) demiryolu taşımaları ile yeni bir Kuzey-Güney koridoru oluşturularak farklı destinasyonlar ve farklı ürün gruplarının taşınmasına imkân sağlandı.

Türkiye- İran arasında salgın koşullarına rağmen 2020 yılında önceki yıla göre yüzde 60 oranında yük artışı sağlandı. Yeni inşa edilen, mevcut kapasiteyi ve hızı artıran Van Gölü Feribotlarının devreye girmesi ise İran yönlü taşımalarda çok önemli avantajlar sağlıyor.

İran üzerinden Afganistan, Pakistan ve Çin’e yük taşınması amacıyla da çalışmalar devam ediyor. Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü tarafından organize edilen un taşımaları Çatalca-Van güzergahından İran-Türkmenistan üzerinden Afganistan’a gerçekleştirildi.  Ayrıca İran üzerinden Türkiye-Pakistan arasında Ekonomik İşbirliği Teşkilatı kapsamında, tarifeli yük tren seferlerinin yeniden başlatılması için de çalışmalar devam ediyor.

İntermodal taşımacılığın ekonomik, sosyal ve çevre faydalarını yansıtan sistemlerden birisi olan tır kasası taşımacılığı özellikle Covid-19 salgını sonrası Avrupa ile karayolu geçişlerindeki kısıtlamalardan kaynaklanan sıkıntıların azaltılmasında önemli bir alternatif oldu.

2020'de yüzde 48 olan demiryolu yatırım payı, 2023 yılında yüzde 63 a ulaşırken 2023 yılında toplamda 17 bin 500 kilometrelik bir demiryolu hattına ulaşması öngörülüyor.

21. yüzyılın ulaşım sistemi olarak ön plana geçen demiryolu, geleceğin Türkiye’sinin inşasında mihenk taşlarından birisi olarak her geçen gün gelişiyor, ülkemizin lojistik üs olma hedefinin ana omurgasını oluşturuyor.

 TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğü olarak 6. yılımızın Türkiye’mize, sektörümüze hayırlı olmasını diliyor,  2022 yılının tüm dünyaya en başta sağlık, barış ve huzur getirmesi dileğiyle TCDD Taşımacılık ailesi adına sevgilerimi sunuyorum.

 

 

Hasan PEZÜK

TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürü

 

 

 

 

 

 

  • Ulaştırma Bakanlığı
  • Tcdd Taşımacılık
  • MARMARAY
  • INTERRAIL
  • TURASAŞ