PEZÜK, 9. EURASİA RAİL FUARI’NDA “ULUSLARARASI TİCARETTE LOJİSTİK KORİDORLARININ ÖNEMİ” KONULU OTURUMA KATILDI

PEZÜK: “Demiryolu taşımacılığı olarak kendi yol haritamızı “Yeşil Mutabakat”a uygun olarak planlıyoruz. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın da buna uygun eylem planları mevcut. Demiryolları olarak elektrikli yol ağımızı genişletmeye devam ediyoruz. Şu ana kadar dönüşümü sağlanan elektrikli yollarımız yüzde 50’nin üzerinde ve hedefimiz 2023 yılına kadar bu oranı yüzde 75’in üzerine çıkarmaktır.”
26/11/2021 17:00

PEZÜK, 9. EURASİA RAİL FUARI’NDA “ULUSLARARASI TİCARETTE LOJİSTİK KORİDORLARININ ÖNEMİ” KONULU OTURUMA KATILDI

TÜYAP Fuar Merkezinde 25-27 Kasım tarihleri arasında  devam edecek 9. Eurasia RAİL Fuar’ı sektör öncülerinin oturumlarıyla devam ediyor. Genel Müdürümüz Hasan Pezük 25 Kasım 2021’de ‘Uluslararası Ticarette Lojistik Koridorlarının Önemi’ konulu oturuma katıldı.

Prof. Dr. Mehmet Tangaş’ın moderatörlüğünü yaptığı oturuma TCDD Taşımacılık adına Genel Müdürümüz Hasan Pezük, Azerbaycan Demiryolları Genel Müdür Yardımcısı Iqbal Huseynov, KTZ Ekspres Türkiye Direktörü Bakytbek Mukıshev, Rail Cargo Logistics İstanbul Genel Müdürü Murat Hürmen ve Pasifik Eurasia CEO ve YKÜ Murat Karatekin katıldı.

“Demiryolu, limanlardan uzak iç bölgelere taşımalarda fiyat ve süre açısından avantajlı konumda”

Oturumun ilk konuşmacısı olan Genel Müdürümüz  Hasan Pezük şunları söyledi:

 “ Dünya Ekonomisinde yaklaşık 18 trilyon dolarlık bir küresel ticaret döngüsünün olduğu ifade ediliyor. Küresel ticaret, dünya milli gelirinin yaklaşık  yüzde 20’ sini temsil ediyor. Rakamlarsa Afrika‘nın yüksek oranda mal talep eden bir pazar haline geleceğini gösteriyor. Bu durumda Asya Pasifikten Afrika‘ya doğru devasal boyutlarda bir mal ve ürün sevkiyatının olacağı bir gelecekten bahsediyoruz.”

Pezük 2020 yılında 12 milyar ton olan dünya ticaretinin 2030 yılında 25 milyar tona, 2050 yılında ise 95 milyar tona ulaşmasının beklendiğini ifade ederken: “Artan ticaret ve ulaşım talebi, üreticilerin fabrikalarını maliyet ve erişilebilirlik unsurlarını gözeterek Doğu Avrupa, Kuzey Afrika ya da Asya’ya kaydırmaktadırlar. Bu durum lojistik ve ulaşım zincirinin daha geniş coğrafyaya yayılmasına neden olmaktadır.” dedi.

“Avrupa’dan Çin’e bir ürünün taşıma süresi yaklaşık havayolu ile 5-9 gün, demiryolu ile 15-19 gün, denizyolu ile ise 40-60 gün sürmektedir”

Pezük: “Yoğun rekabetin yaşandığı uluslararası ticarette, işletmelerin rekabet gücünü etkileyen kritik faktörlerden biri etkin bir ulaşım ve lojistik sistemidir. Avrupa’dan Çin’e bir ürünün taşıma süresi yaklaşık hava yolu ile 5-9 gün, demiryolu ile 15-19 gün, denizyolu ile ise 40-60 gün sürmektedir. Demiryolunun limanlardan uzak iç bölgelere taşımalarda fiyat ve süre açısından denizyoluna göre önemli avantajları bulunuyor.” ifadelerini kullandı.

“Orta Koridor’un işler hale gelmesi için bölge ülkeleri demiryolu altyapısına ve terminallere önemli yatırımlar yapılıyor”

Genel Müdürümüz Pezük özellikle demiryolu koridorlarının önümüzdeki yıllarda kritik rol oynayacağını ifade ederken Türkiye’yi ilgilendiren önemli demiryolu koridorlarından Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaştırma Koridoru (TRACECA), Trans-Asya Demiryolları Şebekesi, Ekonomik İşbirliği Örgütü (EİT) üyelerinin belirlediği demiryolu güzergahı, Kuzey Koridorları ve Trans-Hazar Doğu Batı Orta Koridoru’nun dünya ticaretine hükmeden güzergahlar olduğunu dile getirdi.

Özellikle Orta Koridor’un işler hale gelmesi için bölge ülkeleri demiryolu altyapısına ve terminallere önemli yatırımlar yapıldığını ifade eden Pezük: “2017 yılında hizmete açılan 826 km uzunluğundaki Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu hattı bu önemli yatırımlardan birisidir. Söz konusu hat Avrupa’yı Türkiye üzerinden Gürcistan ve Azerbaycan’a bağlamakta dolayısıyla Çin’e ulaşmak mümkün olmaktadır. Bu hat, ülkemiz ile Orta Asya Türk Cumhuriyetleri arasındaki iki yönlü ticarete de gittikçe artan oranlarda önemli katkılar sağlıyor.” dedi.

“Orta Koridor’un geliştirilmesine yönelik rekabetçi bir fiyat ve iyi hizmet düzeyi sunulması halinde, demiryolu işleticilerinin ve müşterilerin Orta Koridor’dan taşımacılık yapmaya açık oldukları görülmektedir.”

Trans-Hazar Uluslararası Taşıma Güzergâhı (TITR) ülkeleri arasında oluşturulan işbirliği sayesinde Orta Koridor boyunca yük taşımaları sürekli artan bir trendle devam ettiğini sözlerine ekleyen Pezük: “Orta Koridor’da fazla sınır geçişi ve ulaşım türü değişimi olması taşıma süresini uzatmakta, güvenilirlik ve işletme maliyetlerinin artışı gibi sorunların ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bunun aşılması için Orta Koridor’un geliştirilmesine yönelik rekabetçi bir fiyat ve iyi hizmet düzeyi sunulması halinde, demiryolu işleticilerinin ve müşterilerin Orta Koridor’dan taşımacılık yapmaya açık oldukları görülmektedir. Ülkemizin stratejik konumu nedeniyle uluslararası birçok koridor için gittikçe artan bir öneme sahip olduğunu ve uluslararası yük koridorlarının rekabetinde gelecek yıllarda öneminin daha da fazla hissedileceğini rahatlıkla söyleyebiliriz. ” diyerek sözlerini tamamladı.

Diğer katılımcılar demiryollarının uluslararası lojistikteki konumunu değerlendirdi.

“Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı yüksek bir dağa benzer, eteğindeyken yüksekliği belli olmaz, biraz zaman lazım büyüklüğünü anlamak için.”  

Genel Müdür Pezük’ün konuşmasının ardından söz alan Azerbaycan Genel Müdür Yardımcısı Iqbal Huseynov Orta Koridor ve BTK hattının değerinden bahsederken proje ilk başladığında insanların BTK Hattına imtinalı yaklaştığını ancak değerinin ve öneminin zamanla ortaya çıktığını belirtti. Huseynov: “Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı yüksek bir dağa benzer, eteğindeyken yüksekliği belli olmaz, biraz zaman lazım büyüklüğünü anlamak için.”   Şeklinde bir benzetmeyle BTK hattının önemi ve büyüklüğüne vurgu yaptı.

Rail Cargo Logistics İstanbul Genel Müdürü Murat Hürmen: “Orta Koridor, Kuzey Koridoru’nu rahatlatacak iş birliklerini de rahatlatacak bir koridor. Uluslararası lojistikte yer adlığımız işbirlikleri bizi çok mutlu ediyor.” diyerek Türkiye’de uluslararası taşımacılık sektörünü yer aldıkları pozisyondan bahsetti.

Hürmen’in konuşmasının ardından söze başlayan Pasifik Eurasia CEO ve YKÜ Murat Karatekin: “ Türkiye’den Çin’e yapılan taşımalar Çin’den Türkiye’ye yapılan taşımaların 2 katı olarak gerçekleşiyor. En katma değerli ihracatımız ise Orta Asya’ya gerçekleşiyor. Taşıma istatistikleri bize geleceğe dönük olumlu sonuçlar vadediyor.” dedi.

Son olarak konuşmasını gerçekleştiren KTZ Ekspres Türkiye Direktörü Bakytbek Mukıshev ise dünyadaki yeni rotaları ve yeni sistemleri takip ettiklerini, Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Güzergahı (TITR) ile kargo taşımacılığı hacmi arttığını ve Trans-Hazar’daki 2020 büyümesinin yüzde 80 oranında gerçekleştiğinin altını çizdi.

“Dönüşümü sağlanan elektrikli yollarımız yüzde 50’nin üzerinde ve hedefimiz 2023 yılına kadar bu oranı yüzde 75’in üzerine çıkarmak”

Son olarak konuşmacılara soru yönelten moderatör Prof. Dr. Mehmet Tanyaş, Genel Müdürümüz Hasan Pezük’e ‘Yeşil Mutabakat’ın demiryollarını ne şekilde etkileyeceğini sordu. Pezük: “Demiryolu taşımacılığı olarak kendi yol haritamızı ‘Yeşil Mutabakat’a uygun olarak planlıyoruz. Bağlı olduğumuz Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın da buna uygun eylem planları mevcut. Demiryolları olarak elektrikli yol ağımızı genişletmeye devam ediyoruz. Şu ana kadar dönüşümü sağlanan elektrikli yollarımız yüzde 50’nin üzerinde ve hedefimiz 2023 yılına kadar bu oranı yüzde 75’in üzerine çıkarmak.” dedi.

Pezük: “Kombine taşımacılığın artırılması, tır taşımacılığının yaygınlaştırılması da yeşil taşımacılığa yönelik hedeflerimiz arasında. Gelecekte üretilen mal ve hizmetlerin Yeşil Karbon Emisyon etiketlerine sahip olacağını göreceğimiz bir noktaya doğru hızlı bir şekilde gidiyoruz. Mal ve hizmet girdilerinde düşük emisyon oranlarının ticari rekabette avantaj sağlayacağı bir döneme tüm sektörlerin hazırlıklı olması gerektiğini düşünüyorum.” şeklinde konuşmasını tamamladı.

 

 

 

  • Ulaştırma Bakanlığı
  • Tcdd Taşımacılık
  • MARMARAY
  • INTERRAIL
  • TURASAŞ