AVRASYA’NIN TEK, DÜNYANIN EN BÜYÜK ÜÇ DEMİRYOLU FUARINDAN BİRİ OLAN “EURASİA RAİL” AÇILDI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu; kısa vadede 21 bin 130 kilometreye çıkarılması hedeflenen demiryolu hat uzunluğunun uzun vade için 28 bin 590 kilometre olduğunu dile getirdi.
25/11/2021 11:00

AVRASYA’NIN TEK, DÜNYANIN EN BÜYÜK ÜÇ DEMİRYOLU FUARINDAN BİRİ OLAN “EURASİA RAİL” AÇILDI

Karaismailoğlu:  "Ülkemizde yolcu ve yük taşımacılığında demiryolu kullanımını artırarak daha çevreci bir ulaşım ağı tesis etmeyi hedefliyoruz. Demiryolu yatırımlarımız ile her yıl 770 milyon dolar tasarruf elde ediyoruz. Tüm ulaşım yatırımlarımızla da 2020 yılında toplam tasarrufumuz, 13,4 milyar dolara ulaştı."

9. Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı - Eurasia Rail, 25- 27 Kasım tarihleri arasında TÜYAP Fuar & Kongre Merkezi’nde (İstanbul) açıldı.

Karaismailoğlu, Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı-Eurasia Rail Fuarı’nın açılışında yaptığı konuşmasında ulaşım ve iletişim alanında gerçekleştirilen yatırımlarla çehresi aydınlanan Türkiye'nin gelecek vizyonunu, 19 senedir dünyanın nabzını tutarak, teknolojik gelişmeleri yakından takip ederek şekillendirdiklerini söyledi.

Karaismailoğlu bu gibi organizasyonlara gösterilen ilginin, Türkiye'nin demiryollarında kat ettiği mesafenin de bir göstergesi olduğunu dile getirdi.

“Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün "Demiryolları ümran ve refah tevlid eder.' sözüne, Cumhuriyet'in 'Ana yurdumuzun demir ağlarla örülmesi.' vizyonuna sahip çıkan biz olduk.”

2003 yılı öncesinde neredeyse yarım asır boyunca demiryollarının ihmal edildiğini, çivi çakılmadığını anımsatan Karaismailoğlu, şunları kaydetti:

"Ancak bizim işimiz ihmal edebiyatıyla, şikayetle uğraşmak değil. Demiryollarını 2003 yılından itibaren devlet politikası olarak ele aldık ve öncelikli sektör olarak belirledik. Son 19 yılda demiryollarına adeta bir aslan payını vererek 222 milyar TL yatırım yaptık. Cumhuriyetimizin Kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün "Demiryolları ümran ve refah tevlid eder.' sözüne, Cumhuriyet'in 'Ana yurdumuzun demir ağlarla örülmesi.' vizyonuna sahip çıkan biz olduk.

Bu vizyonu yine geliştirmek de, Türkiye'nin demiryolu reformunda çevreci, sürdürülebilir ve karbonsuz bir gelecek inşasını planlamak ve adımlarını atmaya başlamak da yine bizlere nasip oldu. Stratejik konumumuzun bize yüklediği misyon ile ülkemizi, demiryolu başta olmak üzere tüm ulaşım modlarında bölgesel kesişme ve hub noktası haline getiriyoruz. Hedeflerimize ulaşmak adına attığımız adımlarda dijitalleşme, çevre, sürdürülebilirlik, karbonsuzlaşma kavramlarını odağımıza alıyoruz."

Karaismailoğlu, bu doğrultuda Avrupa'yı 2050 yılında iklim-nötr ilk kıta haline getirmeyi hedefleyen Yeşil Mutabakat'a yönelik Ulusal Yeşil Mutabakat Eylem Planı'nı da yayınladıklarını hatırlattı.

Eylem planı çerçevesinde, sürdürülebilir ve akıllı taşımacılık, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamaları ile demiryolu taşımacılığının geliştirilmesini hedeflediklerini dile getiren Karaismailoğlu, bu atılım sayesinde yük, veri ve insan kaynakları kavramlarının artık lojistik, mobilite ve dijitalleşme başlıkları altında ayrı değerlendirildiğini, geleceğin ulaştırma ve haberleşme yaklaşımlarının bu çerçevede tasarlandığını aktardı.

"Ülkemizin adını dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına yazdırmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz"

Bakan Karaismailoğlu, "Güçlü, Büyük Türkiye" hedefine ulaşmak, Türkiye'nin adını dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına yazdırmak için çalışmaları sürdürdüklerine dikkati çekerek, yol haritasını belirlerken, öncelikle yerli ve yabancı sektör temsilcileri ile kanaat önderlerine kulak verdiklerinden bahsetti.

Türkiye'nin sadece sınırları içerisinde değil, bölgesinde de etki alanını geliştirmek için atacağı adımların altyapısını hazırlarken katılımcı bir yaklaşımdan yana olduklarının altını çizen Karaismailoğlu, bu tablonun, "ortak akıl" ile tespit edildiğini söyledi.

Karaismailoğlu, TCDD için belirledikleri dört temel hedef bulunduğunu belirterek, şunları söyledi:

“Avrupa'nın en fazla yük ve yolcu taşıyan demiryolu markası olacağız.”

"Türkiye'nin en güvenilir ulaşım markası, Avrupa'nın en fazla yük ve yolcu taşıyan demiryolu markası olacağız. Ekspres hatlarla Avrupa'nın öncü deneyim ve kültür odaklı turizm hatlarına sahip olacağız. Müşteri memnuniyetini esas alan modern Müşteri İlişkileri Yönetimi modelini kuracağız. Hiçbir zaman, hiçbir konuda, hiçbir ulaşım modunda elimizdekiyle yetinmediğimiz gibi, demiryollarımızda da yetinmeyeceğiz.

Bu 4 temel hedefe ulaşacak, ülkemizin en köklü kurumlarından TCDD'yi dünyanın en gözde işletmelerinden biri haline getireceğiz. 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şurası, bu çok yalın hedeflere ulaşmak için atılması gereken karmaşık adımların tespiti için bizlere çok ciddi bir zemin sağladı. Demiryolu sektörümüz için kısa, orta ve uzun vadeli hedeflerimizi tespit ettik."

Bu çerçevede atılacak adımlar hakkında katılımcılara bilgi veren Karaismailoğlu, kısa vadede 21 bin 130 kilometreye çıkarılması hedeflenen demiryolu hat uzunluğunun uzun vade için 28 bin 590 kilometre olduğunu dile getirdi.

"Bugüne kadar yaklaşık 59 milyon yolcu YHT ile seyahat etti"

Karaismailoğlu, "2035 yılına kadar, demir yolundan kaynaklı emisyonları, 1990 yılına göre en az yüzde 75 oranında azaltmanın da en önemli gündemlerimiz arasında olduğunu vurgulamak istiyorum. Demiryolu yatırım payını 2023 yılında yüzde 63,4'e yükselteceğiz. Ülkemizi yarım asırlık hayalimiz olan YHT işletmeciliği ile tanıştırdık. YHT ulaşımını 4 destinasyonda 13 il ile ülke nüfusunun yüzde 44'üne ulaştırdık. Bugüne kadar yaklaşık 59 milyon yolcu YHT ile seyahat etti." dedi.

“Ankara-Sivas YHT hattının altyapı yapım çalışmalarında yüzde 95 fiziki ilerleme sağlandı”

Devam eden hızlı tren çalışmaları hakkında bilgi veren Karaismailoğlu, Ankara-Sivas YHT hattının altyapı yapım çalışmalarında yüzde 95 fiziki ilerleme sağlandığını, Balışeyh-Yerköy-Sivas kesiminde yükleme testlerine başlandığını, Ankara Balışeyh arasında alt yapı çalışmalarının sürdüğünü bildirdi.

“Ankara-İzmir arasında 14 saat olan demiryolu seyahat süresini 3,5 saate düşüreceğiz”

Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:

" Ayrıca Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattı'mızla 1,5 milyon Kayserili vatandaşımızı da YHT hattına dahil ediyoruz. Bir başka önemli projemizde Ankara-İzmir Hızlı Tren hattı. Altyapı çalışmalarında yüzde 47 fiziksel ilerleme kaydettik. Bu proje ile Ankara-İzmir arasında 14 saat olan demiryolu seyahat süresini 3,5 saate düşüreceğiz. Bittiğinde 525 kilometrelik mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşınmasını hedefliyoruz. Yapım çalışmaları devam eden Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projemiz de, İpek Demiryolu güzergahının Avrupa bağlantısını oluşturan en önemli halkalarından birini teşkil ediyor.

Yine yapım çalışmaları başarıyla devam eden Bursa-Yenişehir-Osmaneli hızlı tren hattı altyapı çalışmalarında yüzde 82 ilerleme sağladık. Üst yapı ihalesini de tamamlayarak hattımızın önünde hiç bir engel kalmadı. Konya-Karaman-Ulukışla Hızlı Tren hattı çalışmaları kapsamında Konya-Karaman arasında son testleri yapıyoruz. Yakın zamanda işletmeye açacağız. Karaman-Ulukışla arasında ise altyapı yapım çalışmalarında yüzde 83 fiziki ilerleme sağladık. Hattın açılmasıyla yaklaşık 6 saat olan Konya-Adana arası, 2 saat 20 dakikaya düşecek. Toplam 192 kilometre uzunluğundaki Aksaray-Ulukışla-Yenice Mersin Hızlı Tren Projesi'ni de dış finansman yoluyla tamamlayacağız."

“Ulaştırma ve Lojistik Master Planı çalışmaları kapsamında yük taşımacılığında demiryolunun payını ilk etapta yüzde 5'ten yüzde 10'a çıkarmayı hedefliyoruz.”

Hızlı tren projelerinin yanı sıra konvansiyonel hatlarda yapılan çalışmalar hakkında da bilgi veren Karaismailoğlu, demiryollarında yolcu ve yük taşıma kapasitesini artıracaklarını söyledi.

Karaismailoğlu, "Ulaştırma ve Lojistik Master Planı çalışmaları kapsamında yük taşımacılığında demiryolunun payını ilk etapta yüzde 5'ten yüzde 10'a çıkarmayı hedefliyoruz. Taşımacılık maliyetlerinin düşürülmesi için çalışıyoruz. 2020'de pandemiye rağmen demiryolu ile yurt içi yük taşımalarında gerileme olmadı." bilgisini verdi.

“İstanbul, Ankara, Kocaeli ve Antalya'da hayata geçirdiğimiz metrolarla bugüne kadar yaklaşık 990 milyon yolcu taşıdık. 305 milyon saat zamandan, 282 bin ton yakıttan tasarruf ettik.”

Kent içi raylı sistemlere yaptıkları yatırımlara işaret eden Karaismailoğlu, bugüne kadar toplam 313,7 kilometre kent içi raylı sistem hattının Bakanlık tarafından yapıldığını dile getirdi.

Karaismailoğlu, 4 ilde üstlendikleri 7 metro projesiyle Türkiye ekonomisine 22 milyar TL katkı sağladıklarına işaret ederek, şu bilgileri verdi:

"İstanbul, Ankara, Kocaeli ve Antalya'da hayata geçirdiğimiz metrolarla bugüne kadar yaklaşık 990 milyon yolcu taşıdık. 305 milyon saat zamandan, 282 bin ton yakıttan tasarruf ettik. Karbon emisyonunda 156 bin ton azalma sağladık. Şu anda altı ilde daha yapımı süren 10 projemiz var. Kent içi raylı sistemlerin ekonomiye ve çevreye katkıları göz ardı edemeyeceğimiz boyutlarda. Bu projeler bittiğinde ekonomimize 10,8 milyar TL katkı sağlamalarının yanı sıra 146 milyon saat zamandan, 136 bin ton yakıttan tasarruf edeceğiz. İstanbul'un kent içi raylı sistem şebekesinin önemli bir kısmını Bakanlığımız üstlendi, 103.3 kilometrenin yapımına devam ediyoruz.”

Karaismailoğlu, İstanbul'a yeni 2 metro hattı daha kazandıracaklarına dikkati çekerek, Altunizade-Çamlıca-Bosna Bulvarı Metro Hattı ve Kazlıçeşme–Sirkeci Raylı Sistem ve Yaya Odaklı yeni nesil ulaşım projelerinde çalışmalara başladıklarını söyledi.

Son 19 yılda ciddi bir ulusal demiryolu endüstrisi oluşturduklarının altını çizen Karaismailoğlu, bu alanda yapılan çalışmalar hakkında bilgi verdi.

Karaismailoğlu, şunları kaydetti:

“225 km/saat hızında Hızlı Tren Seti Proje çalışmalarına da başladık.”

"Raylı sistemler sektöründe milli tasarıma sahip ürünler geliştirip, onları dünya pazarına açıp, yüksek marka değerine kavuşturuyoruz. Saatte 160 kilometre hıza sahip Milli Elektrikli Tren setinin test süreçlerini tamamladık. 2022 yılında milli elektrikli lokomotifin seri üretimine başlayacağız. Milli Tren Setleri üretimi çalışmalarından edinilen tecrübeler ile 225 km/saat hızında Tren Seti Proje çalışmalarına da başladık. Prototipi 2022 yılında tamamlamayı ve 2023 yılında seri üretimine geçmeyi planlıyoruz.

Bu projelerle birlikte metro, banliyö ve tramvay tasarım ve üretimi dahil olmak üzere tüm raylı sistem araç üretiminde ülkemiz için önemli bir aşamaya ulaşacağız. 2035'e kadar yaptığımız planlamada demiryolu araç ihtiyacımız 17,4 milyar avro, TCDD'nin 2050'ye kadarki raylı sistem araç ihtiyacı da 15 milyar avroluk bir hacme sahip olacak. Buna göre üretim planlamalarımızı yürütüyoruz."

“Demiryolu yatırımlarımız ile her yıl 770 milyon dolar tasarruf elde ediyoruz.”

Karaismailoğlu, demiryolu kullanımının artması ile daha fazla karbon emisyonu ve yakıt tasarrufu sağladıklarını belirterek, "Ülkemizde yolcu ve yük taşımacılığında demiryolu kullanımını artırarak daha çevreci bir ulaşım ağı tesis etmeyi hedefliyoruz. Demiryolu yatırımlarımız ile her yıl 770 milyon dolar tasarruf elde ediyoruz. Tüm ulaşım yatırımlarımızla da 2020 yılında toplam tasarrufumuz, 13,4 milyar dolara ulaştı. Önümüzdeki dönemde, karbonsuzlaşma, otonom ulaşım, evrensel erişim kavramları üzerinde önemli çalışmalar hayata geçireceğiz." ifadelerini kullandı.

Açılışta konuşan TCDD Genel Müdürü Metin Akbaş da “ Bizler için demiryolu işletmeciliği; her zaman demiryolundan çok daha fazlasını ifade eder. Ülkemizin dört bir yanına sıhhiye vagonlarıyla; sağlık, kütüphane vagonlarıyla; kültür, tiyatro vagonlarıyla; sanat götüren kadim kuruluşumuz, bugün de altyapı işletmesi olmanın çok ötesinde; memleketimizin harcı, milletimizin gururu, dünyanın saygın demiryolu işletmecileri arasındadır. “ dedi.

Eurasia Rail Fuarı; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, TCDD ve TCDD Taşımacılık Genel Müdürlüğünün ana desteği ve Metro İstanbul’un sponsorluğunda bölgedeki raylı sistemler sektörünün en önemli aktörlerini bir araya getirdi.

Fuarda, sektöre yön veren kurum ve kuruluşların işbirliğinde düzenlenen etkinlik programıyla sektör profesyonelleri ve önemli birliklerin başkanları; trendler, yeni ürünler ve teknolojik inovasyonları ele alarak yabancı yatırımcılar, yerel üreticiler, satın almacılar ve karar vericiler için yol haritası oluşturacaklar.

Avrasya bölgesinin tek ve dünyanın en büyük üç demiryolu fuarından biri olan Eurasia Rail, bu yıl da profesyonel ziyaretçilerin sektörün önde gelen üretici firmalarıyla buluşmasını sağlayan, yenilikleri yakından takip etmelerine fırsat sunan, oldukça verimli bir platform olacak.

 

 

  • Ulaştırma Bakanlığı
  • Tcdd Taşımacılık
  • MARMARAY
  • INTERRAIL
  • TURASAŞ