2020 YILINDA DEMİRYOLU İHRACAT TAŞIMALARI YÜZDE 35 ARTTI

TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Hasan Pezük, 22 Şubat 2021 tarihinde Türkiye’nin Sesi Radyosu, “Memleket Treni” adlı programa konuk oldu.
22/02/2021 03:00

2020 YILINDA DEMİRYOLU İHRACAT TAŞIMALARI YÜZDE 35 ARTTI

PEZÜK: Avrupa’da birçok ülkeye, İran’a, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı üzerinden Gürcistan, Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan, Rusya ve Çin Halk Cumhuriyetine, ülkemizden blok trenlerle yük taşımacılığı yapıyoruz.

TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Hasan Pezük, 22 Şubat 2021 tarihinde Türkiye’nin Sesi Radyosu, “Memleket Treni” adlı programa konuk oldu.

“2019 Yılında 165 Milyon Yolcu Taşıdık. Sürekli Artan Yük Taşımalarımız 2020 Yılında 30 Milyon Tona Ulaştı.”

Demiryolu ile ihracat taşımaları konusunda konuşan TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Hasan Pezük, pandemi öncesinde günde yüksek hızlı trenlerde 23 bin, ana hat/ bölgesel trenlerde 50 bin, Marmaray’da 350 bin, Başkentray’da 40 bin yolcu; yükte ise günde 170 tren seferiyle 80 bin ton yük taşıması gerçekleştirildiğini hatırlatarak, “Pandemiden etkilenmediğimiz 2019 yılında 165 milyon yolcu taşıdık. Aynı şekilde sürekli artan yük taşımalarımız 2020 yılında 30 milyon tona ulaştı.” dedi.

“2003 Yılından Bu Yana Demiryolu Sektörüne 171.6 Milyar Lira Yatırım”

Son 18 yılda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı öncülüğünde takip edilen demiryolu öncelikli politikalarla demiryolu sektörünün her anlamda büyük bir atılım sürecine girdiğini, 2003 yılından bu yana 171,6 milyar lira yatırım yapılan demiryolu sektöründe, her yöne kesintisiz bir demiryolu ana koridoru oluşturularak, gerek ulusal, gerekse Avrupa-Asya-Ortadoğu arasında transit ulaşım olanaklarının artırılması ve kombine taşımacılığın geliştirilmesi amacıyla demiryolu yük taşımacılığı projelerine öncelik verildiğine dikkat çeken Pezük şunları söyledi:

“Marmaray Boğaz Tüp Geçişi, BTK Ve Demir İpek Yolu İle İhracat Taşımalarında Yepyeni Bir Dönem Başladı”

Türkiye’nin kesintisiz demiryolu taşımacılığına imkân veren Marmaray Boğaz Tüp Geçişi, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ve Çin’in girişimiyle başlatılan “Tek Kuşak Tek Yol” Projesiyle hayat bulan Demir İpek Yolu ile ihracat taşımalarımızda yepyeni bir dönem başlamıştır.“

“Bugün, Avrupa’da birçok ülkeye, İran’a, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı üzerinden Gürcistan, Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan, Rusya ve Çin Halk Cumhuriyetine, ülkemizden blok trenlerle yük taşımacılığı yapıyoruz. Orta Koridor ayrıca, ülkemizin liman bağlantıları sayesinde Asya’daki yük trafiğinin Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Akdeniz bölgesine ulaşması için önemli fırsatlar sunmaktadır.  Ayrıca, demiryolu ve denizyolunun birlikte kullanıldığı liman bağlantılı kombine taşımacılıkla gerçekleşen ihracat taşımalarımız da farklı ülkelere yoğun olarak devam etmektedir. TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğü olarak çalışma arkadaşlarımızla bu fırsatları ülkemiz için en faydalı şekilde kullanmak için çalışmalarımızı yürütüyoruz.”

Çin-Türkiye arasında bugüne kadar toplam 11 blok konteyner treni, Türkiye’den Çin’e e ise üç ihracat treni gönderildiğini belirten Pezük, sözlerini şöyle sürdürdü:  “ İlk iki ihracat trenimizle beyaz eşya taşınırken, üçüncü ihracat trenimizle Eti Maden’in boraks yükü ulaştırılmıştır. Yine, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı üzerinden Türkiye-Rusya Federasyonu'nun iç bölgelerine Başkenti Moskova ‘ya beyaz eşya yüklü ilk blok konteyner ihracat trenimiz gönderilmiştir. Bu trenleri yeni trenler takip edecektir. Bu amaçla ihracatçılarımız ile yoğun bir işbirliği içerisine girmiş durumdayız. Mutlulukla ve gururla ifade etmek isterim ki BTK ve Demir İpek Yolu taşımalarına talep giderek artmaktadır.”

“Yükler, Türkiye’den Rusya’ya 8 Günde, Çin’den Türkiye’ye 12 Günde Çin’den Avrupa’ya 18 Günde Ulaşıyor.”

Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ve Demir İpek Yolu, daha ekonomik, daha kısa, daha güvenli ve iklimi daha elverişli olması gibi birçok avantajları nedeniyle çok önemli bir uluslararası demiryolu koridoru olarak ön plana çıktığını, yüklerin Türkiye’den Rusya’ya 8 günde, Çin’den Türkiye’ye 12 günde Çin’den Avrupa’ya 18 günde ulaştığı bilgisini veren Pezük,” Asya ile Avrupa arasındaki yük potansiyelini dikkate alarak yapacağımız çalışmalarla inşallah Ülkemizi transit demiryolu taşımacılığında merkez ülke konumuna getirmek istiyoruz” diye konuştu.

Pezük, Türkiye Avrupa arası yük taşımacılığı için artan talebinde karşılanması konusunda ülkemizden Avrupa yönüne;  Bulgaristan, Romanya, Macaristan, Polonya, Avusturya, Slovakya, Çekya ve Almanya’ya blok yük trenleri işletmekte, artan talebi karşılamak üzere mevcut tren seferleri artırıldığını ve yeni blok yük trenlerinin sefere konulduğunu ifade etti.

Avrupa Yönlü Yük Taşımalarında 2020 Yılında Yüzde 25 Artış Gerçekleştirildi”

Genel Müdür Hasan Pezük: “Özel sektöründe ilgi duyduğu tır kasası taşımacılığı ağırlıklı olarak Çerkezköy ve Çatalca’dan yapılmaktadır. Avrupa yönlü yük taşımalarında 2020 yılında yüzde 25 artış gerçekleştirildi. Bu yıl farklı destinasyonlardan da tır kasası taşımacılığına başlanması planlanmaktadır. Çalışma arkadaşlarımızla tüm talepleri karşılamak için hazırız.” dedi.

“İran Üzerinden Afganistan Ve Pakistan’a Yük Taşımacılığı Yapılacak”

Bölgesinde önemli bir güç haline gelen Türkiye’nin Türkiye-İran ve Türkiye-İran üzerinden Afganistan ve Pakistan’a başlatacağı yük taşımacılığı hakkında da konuşan Genel Müdür Pezük: “Yeni inşa edilen, mevcut kapasiteyi ve hızı artıran Van Gölü Feribotlarının devreye girmesi İran yönlü taşımalarda çok önemli avantaj sağlamıştır. Türkiye-İran taşımalarının bu yıl bir milyon tona çıkarılması, İran üzerinden de Çin’e yük taşınabilmesi için ilgili ülkeler demiryolu idareleri ile görüşmeler devam etmektedir. Ayrıca, İran ile Afganistan arasındaki demiryolu bağlantısının sağlanmasıyla ülkemizden Kuruluşumuza ait vagonlarla İran’ı transit geçerek Afganistan’ın içerisine taşımacılık mümkün hale gelmiştir. İlk trenin, bu yıl içerisinde çalıştırılması planlıyoruz. Yine, İran üzerinden Türkiye-Pakistan arasında Ekonomik İşbirliği Teşkilatı kapsamında, tarifeli yük tren seferlerinin yeniden başlatılması için de çalışmalar devam etmektedir.” şeklinde konuştu.

“Pandemide İnsan Temassız Taşıma”

Programda pandemiye rağmen demiryolunun yük taşımacılığına ara vermediği ve ülke ekonomisine katkısının arttığı konusuna değinilmesi üzerinde Pezük  “Bu süreçte, demiryoluna önemli oranda yük akışı olmuştur. Kuruluşumuz gerekli tedbirleri almış ve tüm demiryolu sınır kapılarımızda taşımacılık insan temassız gerçekleştirilmeye başlanmıştır. İran-Türkiye demiryolu sınır istasyonuna vagon dezenfeksiyon sistemi kurarak,  gelen ve giden vagonların dezenfeksiyonu sağladık. İran transit yüklerinin Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattına kayma olasılığına karşı BTK hattı üzerinden taşınan mevcut yüke ek günlük 3.500 ton yükün taşınabilmesi için çalışma yaptık. Gürcistan Ahılkelek'teki aktarma kapasitesine ilave olarak Gürcistan sınır istasyonumuz Canbaz’da gelen yüklerin Kuruluşumuza ait vagonlara aktarılması için hareketli vinç sistemi kurduk.” dedi.

“Demiryolu İle Taşınan Ürün Ve Destinasyon Çeşitliliği Artıyor”

Pezük,  demiryolu ile taşınan yüklerin çeşitliliği konusunda da şu bilgiyi verdi: “ Çoğunluklu olarak demiryoluyla; dökme yük, inşaat malzemeleri, madenler taşınmakta iken farklı sektörlere temas edilmesi, destinasyonların çeşitlendirilmesi ve uygun vagon üretimleri ile sunulan avantajlar sonucunda demiryollarıyla farklı tipte yüklerin taşınmasına da imkân sağladık.Özellikle uluslararası taşımalarda mevcut taşımaların yanında; kimyasal ürünler, gıda maddeleri, temizlik ürünleri,  demir-çelik ve ürünleri,  tahıl, hububat, elektronik ürünler, beyaz eşya, otomotiv ürünleri, yaş sebze ve meyve gibi geniş bir yelpazeye ulaşılmıştır.”

“2020 Yılında Demiryolu İle İhracat Taşımalarında Yüzde 35 Oranında Artış”

Genel Müdür Hasan Pezük son olarak: “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın açıkladığı üzere Türkiye lojistik üs olma hedefi ile demiryolu sektörüne yaptığı yatırımları giderek artırmaktadır. Bunun sonucunda ihracatçımız giderek demiryolunu daha fazla tercih etmeye başlamıştır.  2020 yılında ihracat taşımalarında yüzde 35 oranında artış sağlamamızı bunun güzel bir göstergesi olarak görebiliriz. Hepimizin bildiği gibi demiryolu taşımacılığı çevreci, ekonomik ve petrole daha az bağımlı yönüyle tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de ön plana çıkıyor ve yatırım yapılıyor. Birer birer hayata geçirilecek demiryolu projeleri sayesinde 2023 yılında demiryolu yük taşıma payının yüzde 10’a ulaştırılmasını hedefliyor. Tüm planlamalarımızı da bu hedefler doğrultusunda yapıyoruz.” diyerek sözlerini tamamladı.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ulaştırma Bakanlığı
  • Tcdd Taşımacılık
  • MARMARAY
  • INTERRAIL
  • TURASAŞ