ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI TURHAN: “DEMİRYOLUNDA BU YIL 200 MİLYONA YAKIN YOLCU TAŞIDIK”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, TBMM Genel Kurulunda, Bakanlığın 2020 yılı bütçesi üzerine konuştu. Türkiye'nin hem bugünü hem de geleceği için çalıştıklarını, bunun toplamına beka meselesi dediklerini anlatan Turhan, ulaştırma ve haberleşme sektöründe ter akıtan 250 bin kişiye
18/12/2019 17:00

ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI TURHAN:      “DEMİRYOLUNDA BU YIL 200 MİLYONA YAKIN YOLCU TAŞIDIK”

Demiryollarına toplamda 137 milyar 500 milyon lira yatırım yaptık”

Ulaştırma, denizcilik ve haberleşme hizmetleri için son 17 yılda 757 milyar 200 milyon lira harcama yapıldığını anlatan Turhan, temel hedeflerinin farklı ulaşım modları arasında denge oluşturmak olduğuna işaret etti.

Demiryollarına toplamda 137 milyar 500 milyon lira yatırım yaptıklarını bildiren Turhan, ulaşım türleri arasında dengeli bir dağılımın sağlanması amacıyla yıllardır ihmal edilen demiryollarını yeni bir anlayışla ele aldıklarını kaydetti.

Yükün demiryolu ile kara taşımacılığındaki payını 2 kat artırmayı hedeflediklerini, demiryollarını sürdürülebilir kalkınma hamlelerinin en önemli halkalarından biri olarak gördüklerini belirten Turhan, yıllardır ihmal edilen bu alanı canlandırmak için yoğun çaba sarf ettiklerini dile getirdi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde demiryollarını tekrar devlet politikası haline getirdiklerini kaydeden Turhan, mevcut 11 bin 590 kilometrelik demiryolu ağındaki ana hatların tamamını yenilediklerini, bunlar arasında 156 yıl sonra altyapısıyla yeniledikleri, Türkiye'nin ilk demiryolu hattı olan Aydın-İzmir hattının da bulunduğunu anlattı.

Turhan, demiryolu çalışmaları kapsamında 40 yıl aradan sonra ilk defa bir il merkezini, Tekirdağ-Muratlı hattı ile demiryolu ağına bağladıklarını, böylece Tekirdağ Limanı'nın demiryoluna kavuştuğuna işaret etti.

Demiryolunun özel sektöre açıldığını anımsatan Turhan, 1.213 kilometre yüksek hızlı tren hattı yaptıklarını bildirdi.

“1.889 kilometre yüksek hızlı tren hattı inşası devam ediyor”

Ankara-Eskişehir-İstanbul, Ankara-Konya-İstanbul güzergâhlarında 52 milyona yakın seyahat gerçekleştiğini kaydeden Turhan, şöyle konuştu:

"Tüm demiryollarında sadece bu yıl 200 milyona yakın yolcu taşıdık. Şu anda Ankara-İzmir ve Ankara- Sivas arasında toplam 1.889 kilometre Yüksek Hızlı Tren Hattı yapımına devam ediyoruz. Yüksek Hızlı Tren hatlarının yanı sıra yük ve yolcu taşımacılığının birlikte yapılabileceği hızlı tren hatları da inşa ediyoruz. Bursa-Bilecik, Konya-Karaman-Niğde-Mersin-Adana, Osmaniye-Gaziantep, Çerkezköy-Kapıkule ve Sivas-Zara olmak üzere 1.626 kilometre hızlı demiryolu hattında yapım çalışmalarına devam ediyoruz. 429 kilometre konvansiyonel demiryolu ile birlikte toplam 3 bin 944 kilometre demiryolu yapımı devam ediyor."

" Elektrikli ve sinyalli hat oranını 2023'te yüzde 77'ye çıkarmayı hedefliyoruz"

Bakan Turhan, yüksek hızlı tren ve hızlı tren hatlarının gittiği illerin gar ve istasyonlarına farklı bir dokunuşta bulunduklarını, projeleri bu kentlerin kültürel dokusunu esas alarak biçimlendirdiklerini dile getirdi.

Hatlarda işletme maliyetlerini düşürmek ve yüksek kapasiteli güvenli taşımacılık sağlayabilmek için elektrifikasyon ve sinyalizasyon çalışmalarına devam ettiklerini anlatan Turhan, sinyalli ve elektrikli hatlarda yüzde 45 civarındaki hat oranını 2023 yılında yüzde 77'ye çıkarmayı hedeflediklerini de bildirdi.

Demiryollarıyla taşınan yükü 16 milyon tondan 32 milyon tona yükselttik”

Turhan, şunları kaydetti:

"Modernizasyon çalışmalarımız sayesinde, demiryollarında meydana gelen kaza sayısında, 1988-2002 dönemi ile 2003-2018 yılları arasını karşılaştırdığımızda yüzde 77 düşüş sağlandığını görüyoruz. Milli ve yerli bir demiryolu endüstrisi oluşturma, demiryollarını üretim merkezlerine ve limanlara bağlama yönündeki çalışmalara özel önem veriyoruz. İşletmelerimizin rekabet güçlerini artırmak, pazarlama imkânlarını kolaylaştırmak ve kombine taşımacılığı daha faal hale getirmek amacıyla lojistik merkezler kuruyoruz."

Turhan, Türkiye'nin hızlı trenle ilgili malzemelerin önemli bir kısmı ile milli yük vagonunu üretip kullandığına işaret ederek, uluslararası düzeyde rekabet gücü kazanmak için Milli Elektrikli ve Dizel Tren Setleri çalışmalarının devam ettiğini söyledi.

Bakan ayrıca, Milli Yüksek Hızlı Tren Projesinin Sanayi İşbirliği Programı ile gerçekleştirilmesi yönündeki çalışmaların da sürdürüldüğünü, 2023 yılına kadar 294 kilometre iltisak hattını tamamlamayı hedeflediklerini ifade etti.

Bakan Turhan, altyapı çalışmaları ve işletmecilik anlayışını geliştirerek demiryollarıyla taşınan yükü 16 milyon tondan 32 milyon tona yükselttiklerini, öte yandan Bakanlık olarak şehir içi raylı sistem taşımacılığına desteklerinin sürdüğünü ve bu kapsamda başta İstanbul olmak üzere İzmir, Ankara, Konya, Kocaeli, Kayseri, Gaziantep, Bursa, Erzurum ve Erzincan'da raylı sistem projelerinin bulunduğunu belirtti.

 

  • Ulaştırma Bakanlığı
  • Tcdd Taşımacılık
  • MARMARAY
  • INTERRAIL
  • TURASAŞ