TURHAN: “DEMİRYOLLARINA DAHA FAZLA AĞIRLIK VERECEĞİZ”

TURHAN: “DEMİRYOLLARINA DAHA FAZLA AĞIRLIK VERECEĞİZ”

BAKAN TURHAN: “İstanbul-Kapıkule Hızlı Tren Projesi'nin temelini 3 Mayıs'ta atacağız”

Bakan Turhan, Anadolu Ajansı’na (AA) Bakanlığının projeleri konusunda değerlendirmelerde bulunurken demiryoluyla ilgili gelişmeler konusunda bilgi verdi.

 "YHT seferlerinin Halkalı’ya uzaması talebi artıracak, hat ilave setlerle beslenmeli”

Bakan Turhan, Siemens'e sipariş edilen Yüksek Hızlı Tren (YHT) setlerinin teslimat zamanına dair soru üzerine, yüksek hızlı tren seferlerinin Halkalı'ya kadar uzanmasının yolculuk talebini artıracağını kaydetti.

Şu anda bile biletlerin "yok sattığı"nı, ilave setlerle hattın beslenmesi gerektiğini ifade eden Turhan, Ankara-Sivas hattının gelecek yıl devreye girmesiyle bu hat için de tren ihtiyacının artacağına işaret etti.

“10 tren setinde ilk teslimat kasımda"

Geçen yıl yapılan sözleşme kapsamında sipariş edilen 10 YHT'nin ilk partisinin kasım ayında teslim edileceğini belirten Cahit Turhan, "Kalan 9 seti de her ay bir set olmak üzere 2020 yılı içinde teslim edecekler. Bunlar aynı zamanda mevcut çalışanların yedeklemesi olacak." ifadesini kullandı.

Bakan Turhan, demiryolu işletmeciliğine özel sektörü de dahil etmek istediklerine dikkati çekerek, Avrupa'da bu alanda faaliyet gösteren firmaların konuyla ilgilendiğini, kendileri için konfor ve kalitenin önemli olduğunu söyledi.

Bakanlık olarak planladıkları projeleri zamanında hizmete açmak için programlarını yaptıklarını belirten Turhan, "Projelerimizde şu an bir durgunluk yok. Yatırımlarımızı ağırlıklı olarak ülkemizin acil ulaşım ihtiyaçlarını gidermek, hizmetleri bir an önce gerçekleştirmek için ülkenin tüm sathında kara ve demiryolu altyapısını iyileştirerek yaptık." diye konuştu. 

Turhan, Türkiye'deki ulusal ve uluslararası ulaşım hareketinin ağırlıklı olarak doğu-batı koridoru üzerinde gerçekleştiğine işaret ederek, bu koridor üzerinde bulunan Cumhuriyet tarihinde yapılmış ve atıl kalmış demiryollarının da tamamını iyileştirdiklerini söyledi. 

"Demiryolu altyapısının yüzde 45'i elektrikli ve sinyalli"

Demiryollarının kapasitesinin daha da artırılması için elektrik, sinyalizasyon ve iletişim altyapısını tesis ederek daha güvenli ve konforlu hale getirdiklerini anlatan Turhan, şöyle devam etti: 

"Demiryolu ulaşımında konvansiyonel sistemde sinyalizasyonunuz, elektrifikasyonunuz, iletişim sisteminiz yoksa taşıyıcı tren setleri bir istasyona vardığında arkadaki tren hareket edebiliyor. Yaptığımız bu haberleşme sistemiyle trenler birbiriyle iletişim sağlayabilecek ve takip edebilecek. Bu, güvenlik için önemli. Ülkemizdeki demiryolu altyapısının yüzde 45'i elektrikli ve sinyalli. Altyapıyı yaptık, rayları değiştirdik, balansları, traversleri iyileştirdik, güçlendirdik."

Ulaşımda miktar-mesafe ilişkisinin önemine dikkati çeken Turhan, "Ülkemiz büyüdü, gelişti, mal ve insan hareketi arttı. Ülkemizdeki yolculuk hareketleri 3'e, yük hareketi de 3,5'e katlandı. Bu, ülkemizin ekonomik olarak büyüdüğünü de gösteriyor." ifadesini kullandı. 

 "Demiryollarına ağırlık verilecek" 

Turhan, yeni dönemde demiryollarına daha fazla ağırlık vereceklerini belirterek, şunları söyledi: 

"Demiryollarımızın kapasitesini artıracağız. Demiryolu, ulaşım maliyetleri girdisi açısından, bir malın dünya piyasasında rekabet edebilmesinde karayoluna göre 3 kat daha ucuz olabiliyor. Miktar-mesafe ilişkisinden dolayı bir mal ve hizmette ulaşım maliyetleri girdisi, 2000'li yıllarda yaptığımız hesaplara göre yüzde 15'e yakındı. Biz bölünmüş yolları yaptık, yollarımızı iyileştirdik, standartları yükselttik ve bunu yüzde 10'lara çektik." 

Son 17 yılda 537 milyar liralık yatırım yaptıklarını, yatırımların 139 milyar liralık kısmını yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirdiklerini aktaran Turhan, bunların ülkedeki yatırım ortamının iyileştirilmesi ve daha güvenli hale getirilmesiyle hayata geçirildiğini dile getirdi.  

"Demiryolu, Pekin-Londra hattında ulaşım aksı olacak"

Yatırımların devam edeceğini vurgulayan Turhan, "Yatırımlarımız bundan sonra ağırlıklı olarak yaptığımız yolların üstyapısının iyileştirilmesine, yollarımızın yap-işlet-devret yöntemiyle yapılmasına, demiryollarımızın kapasitesinin artırılmasına yönelik olacak." dedi.

Bakan Turhan, demiryolunun Pekin-Londra hattında bir ulaşım aksı ve omurgası olacağına işaret ederek, "Avrupa Birliği hibe kredilerinden aldığımız parayla bir ay önce ihalesini yaptığımız İstanbul-Kapıkule Hızlı Tren Projesi'nin temelini 3 Mayıs'ta atacağız." bilgisini paylaştı.

Bakanlığın şehir içi ulaşıma yönelik çalışmalarına da değinen Turhan, trafiğin yer altına alınması ve raylı sistemlerin yaygınlaştırılması gibi altyapı çalışmalarına devam edeceklerini bildirdi.

Cahit Turhan, gelecek yıl mart ayında Gayrettepe'yi, haziran ayında da Halkalı'dan yeni havalimanına metro sistemlerini diğer ulaşım hizmetleriyle entegre bir şekilde hizmete almayı hedeflediklerini bildirdi. 

Gebze-Halkalı arasında kesintisiz ulaşım

Gebze-Halkalı Banliyö Hattı'nın 12 Mart'ta açılmasından bu yana tam kapasiteyle hizmet vermeye başladığına değinen Bakan Turhan, Marmaray hattının bu hatla birleştirilmesiyle günlük yolcu sayısının yüzde 112 artışla ortalama 468 bine çıktığını kaydetti.

Turhan, toplu taşımanın tercih edilebilmesi için güvenli ve konforlu olması gerektiğine işaret ederek, "Bunları sağladığınız zaman insanlar buraya geliyor. Vakit avantajı da var. Gebze ile Halkalı arasında kesintisiz bir ulaşım var ancak dikey taşıma ihtiyacı olursa, o istasyonda inip metro sistemiyle veya diğer toplu taşımayla istediğiniz yere ulaşma imkanı veriyor." şeklinde konuştu.

Gebze-Halkalı Banliyö Hattı'nın bir başka önemli avantajının da yaklaşık 76 kilometreyi 115 dakikada gidilmesi olduğunu vurgulayan Cahit Turhan, bu hizmetin 5,70 liraya ve indirimli olanlar için de yarı fiyatına verildiğini de sözlerine ekledi.

diğer haberler