ENGELSİZ ULAŞIM İÇİN “TURUNCU MASA” UYGULAMASI BAŞLADI

Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Adil Karaismailoğlu: “Erişilebilirlik hizmetlerini geri bildirimlerle geliştirirken, bu uygulamaların yardım değil, hak ve hizmet olarak görülmesini istiyoruz.”
02/12/2019 11:00

ENGELSİZ ULAŞIM İÇİN “TURUNCU MASA” UYGULAMASI BAŞLADI

Engelsiz ulaşım hedefi ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının himayelerinde yürütülen “Türkiye'de Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerinin Erişilebilirliği Projesi” kapsamında, 2 Aralık 2019 tarihinde demiryolu ulaşımında  “Turuncu Masa” hizmet noktaları,  Ankara Tren Garı’nda düzenlenen törenle hizmete verildi.

Törene, Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Adil Karaismailoğlu, TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun, TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Kamuran Yazıcı, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri ile demiryolcular, vatandaşlar katıldı.

Bakan Yardımcısı Karaismailoğlu törende yaptığı konuşmada, engelli vatandaşların, Türkiye'de ilk kez uygulamaya geçirilecek “Turuncu Masa” uygulamasıyla rica, minnet değil, hakkı olan hizmete profesyonel sunumla ulaşmasının mümkün olacağını belirtti. 

“ YHT duruşu olan 13 gar ve istasyonda Turuncu Masa uygulaması başladı”

Hizmetin ilk aşamada yüksek hızlı tren istasyon ve garlardaki 13 noktada hizmete sunacağının altını çizen Karaismailoğlu, 53 personelle sağlanacak hizmetin önümüzdeki dönemde diğer büyük garlara da yaygınlaştırılacağını bildirdi.

Karaismailoğlu, “Turuncu Masa” hizmet noktasından yararlanmak isteyen vatandaşların bu hizmet taleplerini, internet üzerinden, acentelerden veya çağrı merkezinden bilet alırken bildireceğini anlatan Karaismailoğlu, şöyle konuştu:

"Yolculuk tarihi geldiği zaman vatandaşımız, hangi gar veya istasyondan biniş yapacaksa onun girişinde yer alan hizmet noktası butonuna basacak ve bekleyecek, eş zamanlı olarak görevli arkadaşımıza uyarı gidecek. Ardından görevli gelecek ve vatandaşımıza seyahat edeceği koltuğa kadar refakat edecek. Yolcularımızın ineceği istasyonda ise yine  “Turuncu Masa” hizmet görevlisi karşılayacak ve garın çıkışına kadar yolcumuza eşlik edecek. Engelli vatandaşımız, garın ilk giriş kapısına geldiği andan ineceği istasyondaki çıkış kapısına gidene kadar emin ve ehil ellerden hizmet alacak." 

Engelli vatandaşlara sunulan hizmetin geliştirilmesi hususunda ayrıca takipçisi olacaklarını belirten Karaismailoğlu, " Geri bildirimlerle daha iyisi için çalışacağımızı hatırlatmak isterim. Çünkü meseleyi yardım değil, hizmet olarak görüyoruz." diye konuştu.

“Herkes için Erişilebilir Ulaşım” için hareket ettiklerini belirten Karaismailoğlu, ilk etapta engelli vatandaşlara sunulacak olan bu hizmetin, ilerleyen zamanlarda hareket kısıtlılığı olan yolcuları da kapsayacağını belirtti.

“Engelli vatandaşların mutlu olduğu toplumda, herkes mutlu olur”

Engelli vatandaşların mutlu olduğu toplumda, herkesin mutlu olacağına dikkati çeken Karaismailoğlu, “Çünkü böyle bir toplumda farkındalık yüksektir, empati bilinci gelişmiştir. Sosyal zeka en üst düzeydedir, ayrıştırıcı değil, kapsayıcı bir bakış açısı hakimdir. Bu gerçeğin peşinde Türkiye’nin en kapsamlı erişilebilirlik projesini yürüttük.” değerlendirmesinde bulundu.

TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun da “3 Aralık Dünya Engelliler Günü” kapsamında gerçekleştirilen etkinliğin, engellilerin sorunlarına yeni çözümler üretmek için sinerji ve farkındalık oluşturmak adına fırsat olduğunu söyledi.

Uygun, şöyle konuştu:

Engelli yolcuların seyahat öncesi ve sonrasında yardım alabilmelerini sağlayan “Turuncu Masa” uygulaması, ilk etapta YHT’lerin duruş yaptığı Ankara, Eryaman, Polatlı, Eskişehir, Bilecik, Bozüyük, Arifiye, İzmit, Gebze, Pendik, Söğütlüçeşme, Halkalı ve Konya, garlarında hizmete verecek. TCDD Taşımacılık AŞ işbirliğiyle 53 personel ile hizmete geçirilen Turuncu Masa ilerleyen yıllarda yaygınlaştırılacak.”

Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Danışmanı Bennur Karaburun da şunları söyledi: ”Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın her yıl 3 Aralık Dünya Engelliler Gününde biz engellilere çok güzel hediyeleri oluyor. Turuncu Masa da güzel bir hediye oldu. Teşekkür ediyoruz.”

“ Erişilebilirlik kilit bir konudur.”

Türkiye Engelliler Konfederasyonu Başkanı Turhan İçli de Birleşmiş Milletler “ Engelli Hakları Sözleşmesi” çerçevesinde Türkiye'de son yıllarda engellilere ilişkin çok güzel yasaların çıktığını ve bu sayede farkındalığın arttığını dile getirdi.

İçli, “Erişilebilirlik kilit bir konudur. Bu sağlanmadan diğer hakların kullanımı mümkün değildir.” dedi.

Türkiye Sakatlar Konfederasyonu Başkanı Çelebi ise seyahat hakkının herkes gibi engellilerin de hakkı olduğunu, böylece engellilerin toplum yaşamına katıldığını ifade etti.

Konuşmaların ardından Turuncu Masa Hizmet Noktası uygulaması başlatıldı. 

  • Tcdd Taşımacılık
  • Ulaştırma Bakanlığı
  • TUVASAS
  • TÜLOMSAŞ
  • Tüdemsaş
  • MARMARAY
  • INTERRAIL