ÖZEL LİMANLAR DA DEMİRYOLU AĞINA BAĞLANIYOR

DP Yarımca Limanı demiryolu bağlantısı açılış töreni, 30 Temmuz 2019 tarihinde liman sahasında gerçekleştirildi.
30/07/2019 03:00

ÖZEL LİMANLAR DA DEMİRYOLU AĞINA BAĞLANIYOR

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’ın katılımı ile gerçekleştirilen törene Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi ve Dünya Yatırım Ajansları Birliği Başkanı Arda Ermut, TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun, TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Erol Arıkan Vali Hüseyin Aksoy, Büyükşehir Belediye Başkanı Doç. Dr. Tahir Büyükakın, DP World Yarımca CEO'su Kris Adams, kamu ve özel sektör temsilcileri ile vatandaşlar katıldı.

“Türkiye lojistik noktasında doğal üs konumunda”

Törende konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, sınırlarının yüzde 70'inden fazlası denizlerle çevrili, üç kıtanın geçiş yolunda bulunan Türkiye'nin, Cebelitarık Boğazı ile Atlas Okyanusu'na, Süveyş Kanalı ile Arap Yarımadası ve Hint Okyanusu'na, Türk boğazlarının Karadeniz-Akdeniz bağlantısıyla Avrasya ve Uzak Doğu'ya uzanan bir ulaşım ağının tam ortasında bulunduğunu belirterek, “Türkiye lojistik noktasında doğal üs konumundadır. Bu nedenle tam bir ulaşım seferberliği başlattık” diye konuştu.

“Serbestleştirme politikalarının önünü açtık”

Turhan, ulaşımın, modern dünyada gerek toplumsal refahın gerekse ekonomik yapıların temel çarkı konumunda olduğunu vurgulayarak, şunları kaydetti:

"Dünya ölçeğinde ulaşım altyapıları yapıyoruz. Bunların tamamını birbiriyle buluşturmayı, entegrasyonlarını sağlamayı, en az işin kendisi kadar önemsediğimizin bilinmesini istiyorum. Bu şekilde yapıldığı takdirde, üretilen değer katlanarak artmakta, ulaşım altyapılarındaki ticari döngü maksimum düzeye çıkmaktadır." 

Tüm bunların, yalnızca kamu eliyle gerçekleşmeyeceğini, bundan dolayı serbestleştirme politikalarının önünü açtıklarını anlatan Turhan, şöyle devam etti:

"Özel sektörümüz de taşın altına elini koysun, gücümüze güç katsın istedik. Bugün burada tanık olduğumuz şey de tam anlamıyla budur. DP World, kendi imkanlarıyla  yapmış olduğu 1 kilometrelik demiryoluyla dev Yarımca Limanı'nı ana demiryolu hattına bağlama başarısını gösterdi. Bu hizmet, özel sektörümüz açısından ülkemizde bir ilk aynı zamanda. Bu modern liman, bu sayede Türkiye'nin demiryolu olan her köşesine hizmet verebilme imkanına  kavuşmuş bulunuyor. Buna hükümet olarak çok büyük önem verdiğimiz Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattı da dahil. Yarımca Limanı bu hat sayesinde Çin'den Londra'ya kadar doğrudan bağlantı sağlamış oldu."

"Demiryollarını yeni bir anlayışla ele aldık"

Sanayisi gelişmiş ülkelerin modern ulaşım altyapısına sahip olduğunu, kıyılardan iç kesimlere ulaşımın en verimli yolunu da demiryolunun oluşturduğunu ifade eden Bakan Turhan, hükümet olarak en başından beri, gelişmiş ülkelerde olduğu gibi ulaşım modları arasında dengeli bir dağılımın sağlanması amacıyla demiryollarını yeni bir anlayışla ele aldıklarını kaydetti. 

Bakan Turhan, sektörün serbestleştirilmesi uygulamalarının hayata geçirilmesi, yüksek hızlı tren ve hızlı tren ağının yaygınlaştırılması, mevcut hatların yenilenme sürecinin tamamlanması, hatların tamamının elektrikli ve sinyalli hale getirilmesi, lojistik merkezlerin yaygınlaştırılması, yerli ve milli demiryolu sanayisinin geliştirilmesinin öncelik verdikleri politikalar arasında yer aldığını söyledi. 

“TCDD Taşımacılık AŞ ve özel tren işletmecilerinin taşımacılık payını yüzde 5'ten yüzde 10'a çıkarmayı hedefliyoruz”

Bu kapsamda demiryollarına 133 milyar lira yatırım yaptıklarını belirten Turhan, "Böylece, 1950'den sonra yılda ortalama 18 kilometre demiryolu yapılırken, 2003 yılından itibaren yılda ortalama 135 kilometre demiryolu yapma başarısına ulaştık. Bu sayede 2023 yılında TCDD Taşımacılık AŞ ve özel demiryolu tren işletmecilerinin toplam karasal taşımacılık içerisindeki payının yüzde 5'ten yüzde 10'a çıkarılmasını amaçlıyoruz." diye konuştu.

 “Tüm hatlarımızın yüzde 77'sini sinyalli hale getireceğiz”

Bakan Turhan, Çin'i Avrupa'ya bağlayacak demiryolu hattının en önemli iki bileşeni olan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı ve Marmaray ile geri kalan bağlantılarını tamamladıklarını belirterek, bu sayede ülkenin stratejik konumunu çok daha güçlü kıldıklarını söyledi.

Yüksek hızlı tren hatlarının yanı sıra yük ve yolcu taşımacılığının birlikte yapılabileceği 200 kilometre/saatte uygun hızlı tren hatları inşa ettiklerini dile getiren Turhan, Bursa-Bilecik, Sivas-Erzincan, Konya-Karaman-Ulukışla-Yenice-Mersin-Adana, Adana-Osmaniye-Gaziantep olmak üzere toplam 1786 kilometre hızlı tren hattı ve 429 kilometre konvansiyonel demiryolu yapım çalışmalarının devam ettiğini bildirdi.

Turhan, demiryolu yapımının yanı sıra yük ve tren trafiğinin yoğun olduğu önemli aksların elektrikli ve sinyalli hale getirilmesi çalışmalarına da hız verdiklerine işaret ederek, sözlerini şöyle sürdürdü:

"2003 yılında 2 bin 505 kilometre olan sinyalli hat uzunluğumuzu yüzde 132 artırarak 5 bin 809 kilometreye ulaştırdık. 2023 yılına kadar önemli akslarımızın tamamını, tüm hatlarımızın yüzde 77'sini sinyalli hale getirmeyi hedefliyoruz. Yine 2 bin 82 kilometre olan elektrikli hat uzunluğumuzu da yüzde 166 artırarak 5 bin 530 kilometreye ulaştırdık. 2023 yılına kadar önemli akslarımızın tamamının, tüm hatlarımızın ise yüzde 77'sini elektrikli hale getirilmesini amaçlıyoruz."

 "Türkiye Lojistik Master Planı'nı tamamladık, yol haritamız belirledik"

Ulaşım koridorlarının merkezinde olan Türkiye'yi bölgesinin lojistik üssü haline getirmek ve sanayicilerin yükünü demiryoluyla taşıyarak rekabet gücünü artırmak amacıyla lojistik merkez yapımlarına da ağırlık verdiklerine işaret eden Turhan, Türkiye Lojistik Master Planı'nı tamamladıklarını ve yol haritasını belirlediklerini bildirdi.

Kombine taşımacılık için bağlantı noktası görevi yapacak 21 lojistik merkez planladıklarını dile getiren Turhan, bunlardan 9'unu fiilen işletmeye aldıklarını, ikisinin yapımını tamamladıklarının, 10'unun da planlama ve yapım çalışmalarına devam ettiklerini belirtti. 

Bakan Turhan, bugüne kadar hizmete açılan ve yapımı tamamlanan toplam 11 lojistik merkezle lojistik sektörüne 4,8 milyon metrekare alan ve 13,2 milyon ton taşıma kapasitesi kazandırdıklarını anlatarak, "21 lojistik merkez hizmete girdiğinde, Türk lojistik sektörüne 35 milyon ton taşıma imkanıyla 13 milyon metrekarelik açık alan, stok alanı, konteyner stok ve elleçleme sahası kazandırmış olacağız. Böylece ülkemiz bölgesinin lojistik üssü olma iddiasını büyük oranda gerçekleştirmiş olacaktır." ifadelerini kullandı.

 "7 limana daha bağlantı sağlayacağız"

Yük potansiyeli olan merkezlere demiryolu bağlantısının sağlanması amacıyla iltisak hatları yapımının da önem taşıdığına dikkat çeken Turhan, şöyle devam etti:

"Halen toplam uzunluğu 433 kilometre olan 281 adet iltisak hattımız mevcuttur. Önümüzdeki dönemde 38 adet OSB, özel endüstri bölgesi, liman ve serbest bölge ile 36 adet üretim tesisine yönelik toplam 294 kilometre uzunluğunda iltisak hattı yapılmasını planladık. Yüklerin daha hızlı ve ekonomik olarak taşınması amacıyla limanlara da demiryolu bağlantıları yapıyoruz. Halen 10 liman ve 4 iskeleye olmak üzere toplam 85 kilometre demiryolu bağlantısı bulunmaktadır. Filyos, Çandarlı gibi önemli limanlar olmak üzere 7 limana daha bağlantı sağlayacağız. İnanıyorum ki, bu durumda limanlarımızda elleçlenen yük miktarı 460 milyon tondan, milyar tonlara çıkacaktır. Bu rakam 2003 yılında sadece 149 milyon tondu. Maksat sanayicimizin önünü açmak, yükünü hafifletmek, pazara kolay ulaşmasını sağlamaktır."

Kendi öz kaynaklarıyla adım atam işletmecileri yürekten alkışladıklarını belirten Turhan, o nedenle bugün açılışını yaptıkları hattın örnek olması açısından da büyük önem taşıdığını ifade etti. 

Turhan, bu hizmetle Yarımca Limanı'nın, değerine değer katmış olduğunu vurgulayarak, limanın demiryoluyla buluşmasının aynı zamanda geniş ve büyük bir vizyonu ortaya koyduğunu belirtti. 

Liman demiryolu ile Avrupa’ya Çin’e bağlandı. “

Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Başkanı Arda Ermut ise ” Bizim hedefimiz Türkiye’de faaliyet gösteren yatırımcılarımızın ülkemizin her bir köşesine ve tüm dünyaya ulaşımını sağlamak. Çok yönlü projelere her zaman öncelik verdik bundan sonra da vermeye devam edeceğiz” dedi.

Büyükşehir Belediye Başkanı Doç. Dr. Tahir Büyükakın konuşmasında şunları söyledi;  “Bu iltisak hatları bizim kentimiz için çok önemli, iltisak hatları artırılmalı ve lojistik köyle birleştirilmeli.”

DP World Yarımca CEO'su Kris Adams ise demiryolunun Kars-Tiflis-Bakü hattı ile İpekyolu üzerinden Çin'e de bağlandığını belirterek, “Böylece limanımız, Orta Koridor üzerinden Avrupa ülkelerine açılan bir kapı özelliği de kazanmış olacak. Çin pazarının Avrupa'ya bağlanmasında kritik rol oynayan limanımızın Türkiye'nin stratejik konumlamasına da katkıda bulunacağına eminim.” dedi.

Vali Hüseyin Aksoy da, “İzmit Körfezimiz 34 limanı ile 73 milyon ton yük elleçliyor. Dış ticaretin yüzde 18’i Kocaeli gümrükleri aracılığı ile gerçekleşiyor. Bu yatırım büyük katkı verecektir” dedi.

 

 

  • Tcdd Taşımacılık
  • Ulaştırma Bakanlığı
  • TUVASAS
  • TÜLOMSAŞ
  • Tüdemsaş
  • MARMARAY
  • INTERRAIL